ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Δημοψήφισμα για μετεκλογικές συνεργασίες και ενιαία KΟ οι προτάσεις Θεοχαρόπουλου

«Δεν μπορούν να υπάρχουν προειλημμένες αποφάσεις ερήμην της βάσης και του Ιδρυτικού Συνεδρίου του νέου φορέα» αναφέρει σε συνέντευξή του ο Θανάσης Θεοχαρόπουλος.

«Τα θέματα της συγκρότησης ενιαίας κοινοβουλευτικής ομάδας, της διενέργειας δημοψηφίσματος για τις μετεκλογικές συνεργασίες και της ονομασίας του νέου φορέα, όπως Δημοκρατικό Κόμμα, ώστε να καλύπτει το ευρύ φάσμα της σοσιαλδημοκρατίας, του προοδευτικού κέντρου και της ανανεωτικής αριστεράς, θα αποτελέσουν προτάσεις μου για το Συνέδριο του νέου φορέα»: με τα λόγια αυτά, ο πρόεδρος της ΔΗΜΑΡ, Θανάσης Θεοχαρόπουλος αποκαλύπτει στο Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων τις προτάσεις του για το συνέδριο του νέου προοδευτικού φορέα.

Ο κ. Θεοχαρόπουλος αναφέρει ότι η πολιτική στόχευση του νέου φορέα «είναι να γίνει πρωταγωνιστής που θα σπάσει τον άγονο και πολωτικό δικομματισμό μεταξύ ριζοσπαστικού λαϊκισμού και δεξιού νεοσυντηρητισμού και θα βγάλει τη χώρα από τα σημερινά αδιέξοδα».

Ο πρόεδρος της ΔΗΜΑΡ υπογραμμίζει, στη συνέντευξή του στο Πρακτορείο, ότι η χώρα δεν χρειάζεται απλώς επείγουσες μεταρρυθμίσεις, αλλά συνολική επανοικοδόμηση με σχέδιο βιώσιμης ανάπτυξης και παραγωγικής ανασυγκρότησης ασκώντας έντονη κριτική στη κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ .

Αίσθηση προκαλεί η θέση του κ. Θεοχαρόπουλου ότι «σήμερα απαιτείται ένας συνδικαλιστικός νόμος προσαρμοσμένος και όχι έξω από τις ανάγκες της εποχής με εκτενή διαβούλευση με τους κοινωνικούς φορείς και ευρεία συναίνεση» ενώ δηλώνει ότι δεν είναι μεταρρύθμιση η πώληση δύο λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ αλλά χρειάζεται ένας μεσοπρόθεσμος σοβαρός σχεδιασμός για προσέλκυση ιδιωτικών επενδύσεων σε ανανεώσιμες πηγές παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας και απεξάρτηση από τον λιγνίτη.

Στη συνέντευξή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο Θανάσης Θεοχαρόπουλος εκτιμά ότι οι ευθύνες της κυβέρνησης για την επίσκεψη του Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν είναι σημαντικές γιατί δεν είχε διασφαλισθεί ότι δεν θα υπάρξει εικόνα δημόσιας αντιπαράθεσης, και έγιναν επιπόλαιοι και ατυχείς χειρισμοί από τους εκπροσώπους της χώρας μας.

«Όταν ανοίγει, και μάλιστα δημόσια, θέμα συνθήκης της Λωζάνης, φυσικά και ανησυχώ πολύ. Η διεθνής νομιμότητα εξασφαλίζεται από τη ισχύ της Ε.Ε. ως συνόλου και από τους διεθνείς οργανισμούς», τονίζει.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης του προέδρου της ΔΗΜΑΡ Θανάση Θεοχαρόπουλου στον Μιχάλη Μιχαήλ για το Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων:

Κατ' αρχήν κ Πρόεδρε θα ήθελα ένα σχόλιό σας για την επίσκεψη του Τούρκου Προέδρου Ερντογάν στην Ελλάδα. Εκδηλώσατε έντονη ανησυχία. Για ποιους λόγους;

Η επίσημη πρόσκληση στον Τούρκο Πρόεδρο και η επίσκεψή του έπρεπε να γίνουν μόνο εφόσον είχε διασφαλισθεί ότι δεν θα υπάρξει εικόνα δημόσιας αντιπαράθεσης, αλλά γόνιμης ανταλλαγής απόψεων, ιδίως στα κρίσιμα εθνικά θέματα, ώστε να προωθηθούν προς θετική κατεύθυνση οι ελληνοτουρκικές σχέσεις. Είδατε εσείς κάτι τέτοιο; Αντίθετα επιβεβαιώθηκε η ανησυχία μας. Οι δημόσιες τοποθετήσεις του Τούρκου Προέδρου έδειχναν από την αρχή ότι υπάρχει κίνδυνος να εκτραπεί η συζήτηση από την σχέση Ευρώπης – Τουρκίας και τη διεθνή νομιμότητα μόνο σε συζήτηση διμερών θεμάτων. Αυτό τελικά έγινε καθώς υπήρξαν επιπόλαιοι και ατυχείς χειρισμοί από τους εκπροσώπους της χώρας μας. Όταν ανοίγει, και μάλιστα δημόσια, θέμα συσυνθήκης της Λοζάνης, φυσικά και ανησυχώ πολύ. Η διεθνής νομιμότητα εξασφαλίζεται από τη ισχύ της ΕΕ ως συνόλου και από τους διεθνείς οργανισμούς.

Τι καταλογίζετε στην Ελληνική κυβέρνηση ότι δεν έκανε στην συγκεκριμένη επίσκεψη;

Είναι φανερό εκ του αποτελέσματος ότι είτε δεν υπήρχε προετοιμασία είτε αυτή ήταν ελλιπής και αναποτελεσματική. Η επιπολαιότητα όμως στα εθνικά θέματα δεν δικαιολογείται. Το αποκορύφωμα ήταν η δημόσια εικόνα και η αντιπαράθεση στη συνάντηση του κ. Παυλόπουλου με τον κ. Έρντογάν, όπου το αποτέλεσμα ήταν απογοητευτικό για την χώρα μας. Ταυτοχρόνως, εδώ και 1,5 χρόνο, από το πραξικόπημα στην Τουρκία, είμαστε μόλις η 2η χώρα που προσκαλεί επίσημα τον Τούρκο πρόεδρο, λησμονώντας σημαντικά ζητήματα και ευρωπαϊκές αξίες που έχουν να κάνουν με τα δικαιώματα και τις ελευθερίες στη γείτονα χώρα. Χωρίς μάλιστα, όπως αποδείχθηκε, να έχει να κερδίσει κάτι η χώρα μας από την συγκεκριμένη συνάντηση. Αντίθετα ο κ. Ερντογάν επέβαλλε δημοσίως τη δική του ατζέντα. Για αυτό θα έπρεπε να μελετηθεί καλά ως κίνηση, δεν ήταν μια απλή εθιμοτυπική επίσκεψη προέδρου άλλης χώρας. Η κυβέρνηση το μόνο που κατάφερε ήταν αυτό που δεν έπρεπε να συμβεί. Να ανοίξει η Τουρκία διμερή θέματα δημοσίως και με τον πιο επίσημο τρόπο.

Με την κοινή συνεδρίαση των Κ.Ο της Δημοκρατικής Συμπαράταξης και του Ποταμιού, την περασμένη Τετάρτη, o νέος φορέας δίνει έμπρακτα δυναμικό αντιπολιτευτικό παρόν. Ποια η είναι η πολιτική στόχευση;

Η πρωτοβουλία που πήραμε η ΔΗΜΑΡ και το ΠΑΣΟΚ, ήδη από τον Αύγουστο του 2015, να συγκροτήσουμε τη Δημοκρατική Συμπαράταξη, με προοπτική τη δημιουργία ενός νέου ενιαίου φορέα στο χώρο της κατακερματισμένης κεντροαριστεράς, αποδίδει καρπούς. Οι πρόσφατες ανοιχτές μαζικές διαδικασίες στην εκλογή επικεφαλής με την συμμετοχή των πολιτών ήταν μία μεγάλη νίκη. Οι πολίτες επαναδραστηριοποιήθηκαν για μια σύγχρονη προοδευτική παράταξη που θα απευθύνεται στο παρόν και στο μέλλον. Αυτή είναι η πολιτική στόχευση. Να είμαστε οι πρωταγωνιστές που θα σπάσουμε τον άγονο και πολωτικό δικομματισμό μεταξύ ριζοσπαστικού λαϊκισμού και δεξιού νεοσυντηρητισμού και να βγάλουμε τη χώρα από τα σημερινά αδιέξοδα.

Σηκώνοντας ψηλά τον πήχη της αντιπολίτευσης, είναι σαν να θέλετε να επιβεβαιώσετε το θετικό δημοσκοπικό κλίμα για τον νέο φορέα παρά να διατυπώσετε πολιτικές προτάσεις. Είναι έτσι;

Ισχύει ακριβώς το αντίστροφο. Αν θέλουμε να διατηρήσουμε το θετικό κλίμα και να αυξήσουμε ακόμα περισσότερο τα ποσοστά μας, οι πολιτικές προτάσεις και ένα συνεκτικό προοδευτικό πρόγραμμα εξόδου από την παρατεταμένη κρίση είναι εκ των ων ουκ άνευ. Χρειάζεται σχέδιο βιώσιμης ανάπτυξης και παραγωγικής ανασυγκρότησης και κυβερνήσεις που εγγυώνταιπολιτική ομαλότητα και σταθερή πορεία χωρίς ψέματα και κωλοτούμπες. Η διακυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ έχει φέρει στα ακρότατα όριά τους όλες τις παθογένειες του πολιτικού μας συστήματος. Εδώ που έχουμε φτάσει, η χώρα δεν χρειάζεται απλώς επείγουσες μεταρρυθμίσεις, αλλά συνολική επανοικοδόμηση. Και γι' αυτό θα αγωνιστούμε με όλες μας τις δυνάμεις.

Οι δημοσκοπήσεις δείχνουν ότι το εγχείρημα βρίσκει απήχηση. Το πόση θα είναι θα το δείξουν οι κάλπες. Όμως το ζήτημα είναι ποια κυβέρνηση θα στηρίξετε μετεκλογικά. Τι θα κάνετε;

Η ισχυροποίησή μας ανατρέπει το σημερινό παρά φύσει διπολισμό και χαλάει τα σχέδια σε ΣΥΡΙΖΑ και ΝΔ. Οι κάλπες είναι όντως η τελική και πιο αξιόπιστη δημοσκόπηση. Εφόσον λοιπόν οι πολίτες φέρουν το νέο φορέα μέσα στις τρεις πρώτες δυνάμεις, και λάβει διερευνητική εντολή, θεωρώ ότι πρέπει να καταθέσει και να διαπραγματευθεί την δική του προοδευτική πρόταση διακυβέρνησης στα φιλοευρωπαϊκά κόμματα. Σε κάθε περίπτωση, θέση μου είναι ότι την στάση μας πρέπει να την αποφασίσει η βάση όλης της κεντροαριστεράς με δημοψήφισμα. Αυτό θα προτείνω να αποφασισθεί στο Συνέδριο, αν θέλουμε να είμαστε ένα σύγχρονο ευρωπαϊκό Δημοκρατικό Κόμμα. Πρέπει και εμείς να υιοθετήσουμε τις βέλτιστες δημοκρατικές πρακτικές, με τις κρίσιμες αποφάσεις στα σοβαρά θέματα να λαμβάνονται συλλογικά από την βάση και όχι σε κλειστά γραφεία.

Τα επόμενα βήματα προς το ιδρυτικό Συνέδριο ποια είναι; Έχουν ξεπεραστεί οι διαφορετικές θέσεις όσων συμμετέχουν;

Τα σύγχρονα πολιτικά κόμματα, ιδίως στον χώρο της σοσιαλδημοκρατίας, είναι πολυσυλλεκτικά, όχι μονολιθικά. Είναι φυσικό, στο πλαίσιο της λειτουργίας τους, να εκφράζονται και να συντίθενται διαφορετικές απόψεις και αποχρώσεις. Ο πλουραλισμός είναι ένδειξη υγείας και δημοκρατίας. Και αυτό θα γίνει στην πορεία προς το Συνέδριο. Τον Δεκέμβριο θα ανακοινωθεί η Οργανωτική Επιτροπή Συνεδρίου και τους μήνες Ιανουάριο και Φεβρουάριο θα διεξαχθεί ο προσυνεδριακός διάλογος με στόχο το Συνέδριο να διεξαχθεί τον Μάρτιο. Το Ιδρυτικό Συνέδριο είναι το ανώτατο όργανο που θα αποφασίσει για όλα τα θέματα. Οι δημοκρατικές διαδικασίες και ένα συγκεκριμένο προοδευτικό πολιτικό πρόγραμμα είναι τα δύο κρίσιμα στοιχεία που θα συγκροτήσουν την ταυτότητα, θα εκπέμψουν το στίγμα και θα κάνουν διακριτό το νέο φορέα από τα παραδοσιακά, ξεπερασμένα και κατά κύριο λόγο αρχηγικά πολιτικά κόμματα.

Επιμένει η ΔΗΜΑΡ στη θέση για ενιαία Κοινοβουλευτική ομάδα και όχι δύο ξεχωριστές;

Οι κοινοβουλευτικές ομάδες της Δημοκρατικής Συμπαράταξης ΠΑΣΟΚ-ΔΗΜΑΡ και του Ποταμιού πρέπει να ενοποιηθούν σε μία ισχυρή κοινοβουλευτική ομάδα του νέου φορέα. Δεν είναι δυνατόν μετά το Συνέδριο να υπάρχει εκτός Βουλής νέος φορέας και εντός Βουλής άλλη εικόνα με τα υφιστάμενα κόμματα. Αυτό είναι παγκόσμια πρωτοτυπία, που θα μπερδέψει τους πολίτες. Η συγκρότηση ενιαίας Κ.Ο. θα δώσει ακόμη μεγαλύτερη δυναμική στο εγχείρημα και θα συμβάλλει στην υπέρβαση αντιφάσεων που αλλιώς θα εμφανισθούν στην συνέχεια. Για όλα αυτά όμως τα ζητήματα δεν μπορούν να υπάρχουν προειλημμένες αποφάσεις ερήμην της βάσης και του Ιδρυτικού Συνεδρίου του νέου φορέα. Τα θέματα της συγκρότησης ενιαίας κοινοβουλευτικής ομάδας, της διενέργειας δημοψηφίσματος για τις μετεκλογικές συνεργασίες και της ονομασίας του νέου φορέα, όπως Δημοκρατικό Κόμμα, ώστε να καλύπτει το ευρύ φάσμα της σοσιαλδημοκρατίας, του προοδευτικού κέντρου και της ανανεωτικής αριστεράς, θα αποτελέσουν προτάσεις μου για το Συνέδριο του νέου φορέα.
Ερ.: Η κυβέρνηση επιχαίρει, κ. Πρόεδρε, για το γρήγορο κλείσιμο της γ΄ αξιολόγησης. Δεν είναι σημαντικό βήμα για την έξοδο από τη λιτότητα των μνημονίων;
Απ.: Εδώ πρόκειται για μια ακόμα επιχείρηση αντιστροφής της πραγματικότητας. Η κυβέρνηση έχει υπογράψει σκληρότατα μέτρα μέχρι το 2022, έχει δεσμεύσει τη χώρα σε υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα μέχρι το 2060 και τη διαχείριση της δημόσιας περιουσίας για έναν αιώνα. Πώς λοιπόν επιχαίρει ότι τον Αύγουστο του 2018 τελειώνει η λιτότητα; Για ποιο πράγμα ακριβώς πανηγυρίζουν; Με αυτή την πολιτική και η λιτότητα θα συνεχιστεί και η χρηματοδότηση της χώρας θα γίνει ακριβότερη. Και ξέρουμε ποιοι θα επωμιστούν τα βάρη. Ούτε αποτελεί λύση μια αυτοδύναμη κυβέρνηση της ΝΔ που θα διευρύνει και άλλο τις ανισότητες και που θα την αντιπολιτεύεται ο ΣΥΡΙΖΑ ξηλώνοντας πάλι πεζοδρόμια. Η Πορτογαλία, που την επικαλείται ως παράδειγμα και ο κ. Τσίπρας, έκανε ακριβώς αυτά που δεν κάνει ο ίδιος. Χωρίς σχέδιο παραγωγικής ανασυγκρότησης, χωρίς πολιτική σταθερότητα και εθνική συνεννόηση, θα συνεχιστεί η ίδια καταστροφική πορεία. Γι' αυτό είναι επείγουσα η συγκρότηση του νέου ενιαίου φορέα της κεντροαριστεράς. Γιατί το πρόβλημα της χώρας είναι κατ' εξοχήν πολιτικό.

Πλειστηριασμοί, πώληση μονάδων παραγωγής της ΔΕΗ, αλλαγή στη νομοθεσία για τις απεργίες συγκεντρώνουν την κριτική κομμάτων και κοινωνικών φορέων. Η δική σας θέση επιγραμματικά ποια είναι;

Οι λύσεις δεν είναι απλές ούτε δίχως κόστος. Η κυβέρνηση θα έπρεπε πρώτα να προχωρήσει σε σαφή διαχωρισμό των στρατηγικών κακοπληρωτών από τους συνεπείς οφειλέτες. Ταυτοχρόνως, πρέπει να εξασφαλιστεί η πρώτη κατοικία των λεγόμενων λαϊκών νοικοκυριών. Επειδή δεν έγινε τίποτα απ' όλα αυτά από την σημερινή κυβέρνηση οι κοινωνικές συνέπειες μπορεί να είναι οδυνηρές και απρόβλεπτες. Όσον αφορά τη ΔΕΗ, δεν είναι μεταρρύθμιση η πώληση δύο λιγνιτικών μονάδων, για τις οποίες είναι αμφίβολο αν θα βρεθεί και επενδυτής. Χρειάζεται ένας μεσοπρόθεσμος σοβαρός σχεδιασμός για προσέλκυση ιδιωτικών επενδύσεων σε ανανεώσιμες πηγές παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας και απεξάρτηση από τον λιγνίτη.
Όσον αφορά τις απεργίες, θέση μου είναι ότι ο συνδικαλιστικός νόμος πρέπει να αναδιαρθρωθεί. Σήμερα απαιτείται ένας συνδικαλιστικός νόμος προσαρμοσμένος και όχι έξω από τις ανάγκες της εποχής. Τάσσομαι σταθερά υπέρ ενός υγιούς συνδικαλισμού καθώς μπορεί και πρέπει να παίξει καθοριστικό ρόλο στην προάσπιση των εργασιακών δικαιωμάτων. Όμως έχουμε ένα νόμο που φτιάχτηκε πριν 35 χρόνια και ήταν δημοκρατική κατάκτηση για εκείνη την εποχή, αλλά σε συνθήκες εντελώς διαφορετικές από τις σημερινές. Δεν είναι δυνατόν να ισχυρίζεται κανείς σήμερα μετά από τόσα χρόνια ότι πρέπει να μείνουν όλα ίδια. Αυτή δεν είναι αριστερή αλλά βαθιά συντηρητική θέση. Δεν πρέπει κάποτε να εκσυγχρονίσουμε τον συνδικαλιστικό νόμο; Όχι βεβαίως επιδιώκοντας την ακινησία, ούτε με το «αποφασίζουμε και διατάσσουμε» των θεσμών. Χρειάζεται διαβούλευση με τους κοινωνικούς φορείς και ευρεία συναίνεση για τέτοιες αλλαγές.

Το Κίνημα Αλλαγής ασκεί κριτική για τη συμφωνία της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ/ΑΝΕΛ με τους θεσμούς πραγματοποιώντας τις μεταρρυθμίσεις και αλλαγές που δεν μπόρεσαν να κάνουν οι προηγούμενες κυβερνήσεις από το 2010 (ΔΕΗ, αξιολόγηση στο Δημόσιο κ.α.) Δεν είναι λοιπόν τουλάχιστον αβάσιμη η κριτική;

 Όταν δεν πιστεύεις στις μεταρρυθμίσεις και σου επιβάλλονται αναγκαστικά, τις κάνεις με τον χειρότερο τρόπο. Η κυβέρνηση δεν διαπραγματεύεται, αλλά υπογράφει πλέον ό,τι της φέρνουν οι δανειστές. Μόνο μέλημά της είναι η επικοινωνιακή διαχείριση και το γάντζωμα στην εξουσία. Τι να πρωτοθυμηθεί κανείς; Το θηριώδες πλεόνασμα που επιτεύχθηκε αποκλειστικά από περικοπές μισθών, συντάξεων και από την υπερφορολόγηση; Γονάτισαν την κοινωνία. Καμιά κυβέρνηση δεν θα διαπραγματευόταν κατά τέτοιο τρόπο. Τη γραφειοκρατία και τη χρονοβόρα δικαιοσύνη που σε συνδυασμό με την υπερφορολόγηση αποθαρρύνουν κάθε επένδυση; Πείτε μου έστω και μία σοβαρή επένδυση που έγινε. Καμία. Ακούσατε ποτέ κάποιο συγκεκριμένο σχέδιο παραγωγικής ανασυγκρότησης; Ποτέ. Ποια αξιολόγηση; Υποχρεώνονται να τοποθετούν πλέον μέσω ΑΣΕΠ τα στελέχη της Δημόσιας Διοίκησης και πάλι όμως προσπαθούν να το παρακάμψουν με βαλκανικές κουτοπονηριές, λέγοντας απλώς ότι θα 'λαμβάνονται υπόψη' και τα αποτελέσματα του ΑΣΕΠ. Ο κατάλογος δεν έχει τέλος. Όχι μόνο είναι βάσιμη η κριτική αλλά αν την συγκρίνουμε και με όσα έλεγε ο ΣΥΡΙΖΑ όταν ήταν στην αντιπολίτευση, θα σας έλεγα ότι η στάση μας είναι εξαιρετικά υπεύθυνη.