Με τις ομιλίες των εισηγητών των κομμάτων άρχισε στην Ολομέλεια της Βουλής η συζήτηση του νομοσχεδίου για την αναβάθμιση της ασφάλειας των σιδηροδρόμων.
Το σχέδιο νόμου, όπως το παρουσίασε προ ημερών ο Αναπληρωτής Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης, οργανώνεται γύρω από τρεις βασικούς πυλώνες:
1. Αναβάθμιση δομών ασφάλειας και τεχνολογικής εποπτείας
- Ίδρυση Ενιαίου Κέντρου Εποπτείας, που θα λειτουργεί ως «πύργος ελέγχου» του σιδηροδρόμου, με δυνατότητα real-time παρακολούθησης του συνόλου του δικτύου, άμεσης καταγραφής εντολών και συμβάντων, και ενεργοποίησης μηχανισμών ακινητοποίησης συρμών σε περίπτωση κινδύνου.
- Υποχρεωτική εγκατάσταση καμερών σε θαλάμους οδήγησης αμαξοστοιχίας, σταθμαρχεία και κρίσιμες υποδομές, καθώς και αυτοματοποιημένο λογισμικό εποπτείας.
- Ψηφιακή πλατφόρμα ενημέρωσης Railway.gov.gr, με ενσωματωμένο γεωεντοπισμό μέσω HEPOS (ακρίβεια έως 5 εκατοστών) και προβολή της θέσης κάθε αμαξοστοιχίας σε πραγματικό χρόνο.
- Καθιέρωση Ψηφιακού Μητρώου Σιδηροδρομικών Δεδομένων και ηλεκτρονικού συστήματος alerts για παραβάσεις του Κανονισμού Κίνησης.
2. Νέες ασφαλιστικές δικλείδες και αυστηρότερη εποπτεία προσωπικού
- Υποχρεωτικές ψυχομετρικές, ιατρικές και λειτουργικές δοκιμασίες για όλους τους εργαζομένους σε κρίσιμα καθήκοντα, σε συνεργασία με τις Ένοπλες Δυνάμεις.
- Καθιέρωση του θεσμού του προϊσταμένου Αμαξοστοιχίας, με ρόλο διευθυντή της αμαξοστοιχίας, δυνατότητα παρέμβασης και ακινητοποίησης σε περίπτωση παραβίασης ή αδυναμίας μηχανοδηγού.
- Σύστημα κατηγοριοποίησης παραβάσεων και παρακολούθησης της συμπεριφοράς κάθε υπαλλήλου, με δυνατότητα απομάκρυνσης και, σε περίπτωση ολιγωρίας της εταιρείας, αναστολής άδειας λειτουργίας.
- Συμμόρφωση με ευρωπαϊκό πλαίσιο ως προς την ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/798 για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων.
3. Νέα εταιρική δομή στον ΟΣΕ και ενίσχυση κρίσιμων φορέων
- Μετατροπή του ΟΣΕ σε «Ελληνικοί Σιδηρόδρομοι Α.Ε.», με διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια, δυνατότητα προσλήψεων με ευέλικτες διαδικασίες και προσέλκυσης στελεχών από τον ιδιωτικό τομέα ή το εξωτερικό.
- Οργανωτική ενίσχυση της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) και του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, με ταχεία στελέχωση και σύσταση Ειδικής Μονάδας Επιθεωρητών.
- Θέσπιση Ενιαίου Σχεδίου Αντιμετώπισης Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων, με συμμετοχή όλων των εμπλεκόμενων φορέων, κρατικών και ιδιωτικών.
Τα κόμματα
Για νομοσχέδιο που αποτελεί «μία εκ βάθρων μεταρρυθμιστική πρωτοβουλία» μίλησε ο εισηγητής της πλειοψηφίας Λάκης Βασιλειάδης. Σύμφωνα με τον βουλευτή της ΝΔ, «στόχος αυτής της μεταρρύθμισης είναι να αναβαθμίσουμε τον σιδηρόδρομο με βάση τα πιο σύγχρονα διεθνή πρότυπα, αλλά και να αυξήσουμε τα επίπεδα ασφάλειάς του, για να αποφύγουμε μια επανάληψη ενός τραγικού δυστυχήματος, όπως τα Τέμπη. Η βασική φιλοσοφία του σχεδίου νόμου εδράζεται σε ένα τρίπτυχο αξιών: πρόληψη, διαφάνεια, λογοδοσία» είπε ο κ. Βασιλειάδης.
Την πρόταση του ΠΑΣΟΚ για την ανάπτυξη του ελληνικού σιδηροδρόμου, η οποία στηρίζεται «στην επιστημονική τεκμηρίωση, στη θεσμική σοβαρότητα και στα ευρωπαϊκά πρότυπα», κατέθεσε ο εισηγητής της μειοψηφίας Τ. Νικολαΐδης, προαναγγέλλοντας ότι θα καταψηφίσει το νομοσχέδιο της κυβέρνησης. Μεταξύ των στοιχείων της πρότασης του ΠΑΣΟΚ, ο κ. Νικολαΐδης είπε ότι «στον τομέα της διοικητικής αναδιάρθρωσης και εποπτείας προτείνουμε τη συγκρότηση του Εθνικού Εκτελεστικού Συμβουλίου Σιδηροδρομικών Μεταφορών, την ενίσχυση της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων και την επανεξέταση της σχέσης με τη Hellenic Train».
Με τα ίδια σάπια υλικά που οδήγησαν στο έγκλημα των Τεμπών επιδιώκει η κυβέρνηση δήθεν να αναβαθμίσει την ασφάλεια, διαμορφώνοντας όμως στην πραγματικότητα τις προϋποθέσεις για νέα εγκλήματα, τόνισε ο αγορητής του ΚΚΕ, Βασίλης Μεταξάς, που δήλωσε ότι θα καταψηφίσει το νομοσχέδιο. Το ΚΚΕ πρόσθεσε, είναι με έναν σιδηρόδρομο σύγχρονο, ασφαλή, φθηνό, αποκλειστικά δημόσιο, χωρίς καμία επιχειρηματική δράση που θα λειτουργεί για την κάλυψη των συγκοινωνιακών αναγκών.
Η αγορήτρια της Νέας Αριστεράς, Πέτη Πέρκα, είπε ότι θα καταψηφίσει το νομοσχέδιο, τονίζοντας ότι ενώ η Ευρώπη επανεθνικοποιεί τον σιδηρόδρομο, η Ελλάδα αποτελεί θλιβερή εξαίρεση.
Το τρίτο νομοσχέδιο που κατέθεσε η ΝΔ από το 2019 υποδηλώνει την απουσία καθαρού στρατηγικού σχεδιασμού, αλλά και επαρκούς πολιτικής βούλησης να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα άμεσα και αποτελεσματικά, είπε ο αγορητής της Πλεύσης Ελευθερίας, Αλ. Καζαμίας.
Η ανεξάρτητη βουλευτής, μέλος του Κινήματος Δημοκρατίας, Ραλλία Χρηστίδου, είπε ότι απαιτείται ενιαίος δημόσιος φορέας σιδηροδρόμων, σιδηροδρομικό δίκτυο που καλύπτει όλη τη χώρα, αυξήσεις στο προσωπικό και όχι σε μάνατζερ με αδιαφανείς προσλήψεις, μισθολογική αποκατάσταση των εργαζομένων, τακτικές επιμορφώσεις, ιδιαιτέρως των μηχανοδηγών, σταθμαρχών και άλλων στελεχών πρώτης γραμμής.