ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Κυρανάκης: «Έξυπνο» σύστημα ΑΙ θα εντοπίζει πλέον τα διπλοπεράσματα στα ακυρωτήρια

Ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Κώστας Κυρανάκης, υπογράμμισε ότι η αξιοποίηση της τεχνητής νοημοσύνης αποτελεί πλέον σημαντικό εργαλείο για τη συνεχή αναβάθμιση των αστικών συγκοινωνιών. Μιλώντας στην Ειδική Μόνιμη Επιτροπή Έρευνας και Τεχνολογίας της Βουλής, ανέφερε ότι το υπουργείο διαθέτει πλέον σύγχρονα συστήματα που υποστηρίζουν το προσωπικό των κέντρων ελέγχου και ενισχύουν την αξιοπιστία και αποτελεσματικότητα των μέσων μεταφοράς.

Ο κ. Κυρανάκης ενημέρωσε ότι ξεκινά άμεσα η λειτουργία ενός νέου συστήματος τεχνητής νοημοσύνης που θα καταγράφει με ακρίβεια όλα τα δρομολόγια του μετρό της Αθήνας, παρέχοντας αυτοματοποιημένες αναφορές για τις χρονοσυχνότητες, την πυκνότητα δρομολογίων και τα σημεία όπου παρατηρείται συνωστισμός στις αποβάθρες. Με αυτά τα δεδομένα, το υπουργείο θα μπορεί να εντοπίζει τις ώρες με τη μεγαλύτερη πίεση και να προχωρά σε βελτιστοποίηση της αναδρομολόγησης των συρμών.

Παράλληλα, αναφέρθηκε στη νέα εφαρμογή για την αντιμετώπιση της εισιτηριοδιαφυγής, η οποία με τη χρήση καμερών και τεχνητής νοημοσύνης θα εντοπίζει τα «διπλοπεράσματα» στους ακυρωτικούς μηχανισμούς, επισημαίνοντας ότι η σωστή πληρωμή εισιτηρίου από όλους εξασφαλίζει περισσότερους πόρους για βελτίωση της συχνότητας και της ποιότητας των δρομολογίων. Όπως είπε, τα πρώτα αποτελέσματα από την ψηφιακή αναβάθμιση πληρωμών είναι ήδη εντυπωσιακά, με αύξηση 1 εκατ. ευρώ στις εισπράξεις.

Αντιμετώπιση εισιτηριοδιαφυγής & αύξηση ελέγχων

-Για την εισιτηριοδιαφυγή, τίθεται σε λειτουργία σύστημα, με την αξιοποίηση καμερών και τεχνητής νοημοσύνης, που θα εντοπίζει τα «διπλοπεράσματα» από τα ακυρωτήρια. Όταν εντοπίζεται παράβαση θα υπάρχει σήμανση. «Αν το σύνολο των επιβατών πληρώνουν κανονικά το εισιτήριό τους, υπάρχουν περισσότεροι διαθέσιμοι πόροι ώστε να αυξηθούν οι συρμοί και η ποιότητα και η συχνότητα να είναι καλύτερες», ανέφερε ο αναπληρωτής υπουργός και επισήμανε ότι ήδη τα αποτελέσματα από την τεχνολογική αναβάθμιση για την πληρωμή εισιτηρίου (πληρωμή με πιστωτική ή χρεωστική κάρτα) είναι θεαματικά και στην Αθήνα η αύξηση είναι κατά ένα εκατομμύριο ευρώ στις εισπράξεις. Τα αυξημένα έσοδα από την εισιτηριοδιαφυγή συνδέονται και με τους πολλούς ελέγχους που διενεργούνται. Είναι χαρακτηριστικό ότι στο μετρό και στον ηλεκτρικό, το 2021 οι έλεγχοι ήταν 1.020.000, ενώ φέτος μέχρι και τον μήνα Οκτώβριο ανήλθαν σε 4.981.000.

Ανανέωση στόλου και εφαρμογές ελέγχου κυκλοφορίας

-Σε σχέση με την ηλεκτροκίνηση στην Αθήνα, ο κ. Κυρανάκης είπε ότι μέχρι τον Μάρτιο του 2026 θα υπάρχουν 1.075 καινούργια λεωφορεία, εκ των οποίων, το ένα τρίτο ηλεκτρικά, ακόμη ένα τρίτο θα είναι λεωφορεία που θα κινούνται με φυσικό αέριο και λίγο παραπάνω από το ένα τρίτο θα είναι τεχνολογίας diesel αλλά φιλοπεριβαλλοντικής τεχνολογίας. Στη Θεσσαλονίκη η διαφορά είναι ήδη αισθητή, με αύξηση του στόλου και των δρομολογίων.

-Για τον εντοπισμό παραβάσεων στην κυκλοφορία των ΙΧ, με κάμερες στο εμπρόσθιο μέρος των λεωφορείων και με ειδικούς αλγόριθμους θα εντοπίζονται όσοι εισέρχονται σε λεωφορειολωρίδες, διότι «καθαρή λεωφορειολωρίδα σημαίνει σημαντική βελτίωση στον χρόνο άφιξης στον προορισμό, στον χρόνο εκτέλεσης των δρομολογίων». Η έμφαση θα δοθεί σε 15 γραμμές που σε μεγάλο μέρος του δρομολογίου περνούν μέσα από λεωφορειολωρίδες. Το σύστημα έχει ήδη τεθεί σε εφαρμογή και τον επόμενο μήνα θα φτάσουν και οι πρώτες κλήσεις μέσω gov.gr. Αυτό το σύστημα έχει ξεκινήσει και με τις κάμερες της Αττικής Οδού και το δίκτυο θα επεκταθεί. Το επόμενο βήμα είναι οι κάμερες των λεωφορειολωρίδων που θα είναι 600 συνολικά. Η παράβαση θα κοινοποιείται ταχύτατα στους παραβάτες.

Συμμετοχή πολιτών – Νέα πλατφόρμα αναφορών

-Από τον περασμένο μήνα τέθηκε σε λειτουργία η εφαρμογή report.oasa.gr με την οποία θα μπορεί ο πολίτης, τη στιγμή που βλέπει κάποιο πρόβλημα να το αναφέρει, είτε αφορά στάση λεωφορείου, όχημα, συμπεριφορά οδηγού, καθυστερήσεις δρομολογίων ή αντίστοιχα ζητήματα στο μετρό. Ήδη έχουν συγκεντρωθεί πάνω από 3.000 καταγγελίες, εκ των οποίων το 70% έχει ήδη απαντηθεί. Οι αναφορές των πολιτών είναι κατά 78% για λεωφορεία, 7% για το μετρό, 7% για τα τρόλεϊ, 5% για τον ηλεκτρικό, 2% για το τραμ και 1% για τις υπόλοιπες υπηρεσίες του ΟΑΣΑ.