menu_icon

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Οι αυξήσεις στα καύσιμα οδήγησαν στο 1,8% τον πληθωρισμό

10/11 @ 09:20

Οι αυξήσεις στα καύσιμα οδήγησαν στο 1,8% τον πληθωρισμό

Στο υψηλότερο επίπεδο των 6,5 τελευταίων ετών διαμορφώθηκε ο δείκτης τιμών καταναλωτή τον Οκτώβριο του 2018.

Οι πληθωριστικές πιέσεις κατά κύριο λόγο προήλθαν από την αύξηση των τιμών των καυσίμων και κυρίως του πετρελαίου θέρμανσης.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, ο πληθωρισμός διαμορφώθηκε τον Οκτώβριο σε 1,8%, τιμή που αποτελεί την υψηλότερη από τον Απρίλιο του 2012 (1,9%). Από τον Μάρτιο του 2013 μέχρι τον Νοέμβριο του 2016 η ελληνική οικονομία χαρακτηριζόταν από αρνητικό πληθωρισμό, ενώ στη συνέχεια ο δείκτης τιμών καταναλωτή εμφάνισε θετική μεταβολή, χωρίς όμως να φθάσει το 1,8%. Οι αυξήσεις του δείκτη τιμών καταναλωτή, άλλωστε, που καταγράφηκαν το 2017 οφείλονταν σε σημαντικό βαθμό στην επίδραση της αύξησης σειράς έμμεσων φόρων και τελών (ειδικός φόρος κατανάλωσης σε καφέ, μπίρα, τέλη τηλεφωνίας κ.λπ.).

Συγκεκριμένα, η τιμή του πετρελαίου θέρμανσης τον Οκτώβριο του 2018 εμφανίζεται αυξημένη κατά 21,8% σε σύγκριση με τον Οκτώβριο του 2017, ενώ σημαντικές ανατιμήσεις παρατηρούνται ακόμη στο φυσικό αέριο (15,7%), στο πετρέλαιο κίνησης (15,4%) και τη βενζίνη (10,1%), με τα ελληνικά νοικοκυριά να αισθάνονται μάλλον τυχερά για την καλοκαιρία και τις υψηλές θερμοκρασίες που επικράτησαν το προηγούμενο διάστημα.

Πάντως, το προϊόν με τη μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση σε ετήσια βάση είναι οι πατάτες, οι οποίες τον φετινό Οκτώβριο πωλούνταν κατά 38,8% ακριβότερα σε σχέση με έναν χρόνο πριν, εξέλιξη η οποία οφείλεται στη μειωμένη παραγωγή από τις εκτεταμένες βροχοπτώσεις και χαλαζοπτώσεις την άνοιξη και το καλοκαίρι. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι το προϊόν με την πέμπτη μεγαλύτερη αύξηση τιμών, 13,2%, ήταν τα νωπά λαχανικά.

Την ίδια ώρα τα πέντε προϊόντα με τις μεγαλύτερες μειώσεις τιμών σε ετήσια βάση –μειώσεις οι οποίες ήταν πολύ μικρότερες σε σχέση με τις αυξήσεις– είναι τα ακόλουθα: ελαιόλαδο (6,3%), κρασιά (3,4%), υφαντουργικά προϊόντα οικιακής χρήσης (3,3%), οπτικοακουστικός εξοπλισμός - υπολογιστές - επισκευές (3,1%) και διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού (2,3%).

Στις βασικές ομάδες αγαθών και υπηρεσιών αυξήσεις σε ετήσια βάση καταγράφηκαν στις ακόλουθες:

-    2% στην ομάδα «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά», λόγω αύξησης των τιμών σε ψωμί (0,8%), ζυμαρικά (3,8%), νωπά ψάρια (2,4%), μοσχάρι (0,6%), πουλερικά (1,8%), γαλακτοκομικά και αυγά (1,9%), νωπά φρούτα (2,4%), νωπά λαχανικά και πατάτες.
-    1,2% στην ομάδα «Αλκοολούχα ποτά και καπνός», λόγω κυρίως της αύξησης κατά 1,9% των τιμών καπνού.
-    3,7% στην ομάδα «Στέγαση», λόγω της κυρίως προαναφερθείσας αύξησης στην τιμή του πετρελαίου θέρμανσης και του φυσικού αερίου.
-    0,8% στην ομάδα «Υγεία», λόγω αύξησης κατά 2,3% των τιμών στα φαρμακευτικά προϊόντα.
-    4,3% στην ομάδα «Μεταφορές», λόγω αύξησης των τιμών της βενζίνης, του πετρελαίου κίνησης και των αεροπορικών εισιτηρίων (4,3%).
 -   Επίσης 4,3% στις «Επικοινωνίες», λόγω ανατίμησης 4,6% στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.
    1,3% στην ομάδα «Ξενοδοχεία - Καφέ - Εστιατόρια».

ΓΝΩΡΙΣΕ ΤΟ usay.gr ΚΑΝΕ LIKE ΣΤΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΣ ΣΤΟ FACEBOOK!

(c) USAY.gr - All rights reserved - Υλοποίηση, φιλοξενία: Hyper Center