3 top δεξιά, ΔΙΕΘΝΗ

Τι «βλέπει» η Αθήνα πίσω από την απόφαση-πρόκληση Ερντογάν!

Ως ύστατη προσπάθεια του Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν να διατηρηθεί στην εξουσία, αυξάνοντας ταυτόχρονα την δημοτικότητά του, η οποία έχει πληγεί τόσο από την ύφεση που πλήττει την τουρκική οικονομία όσο και από την άνοδο μιας σειράς πολιτικών του αντιπάλων, όπως ο δήμαρχος Κωνσταντινούπολης Εκρέμ Ιμάμογλου, εξηγούν κύκλοι της ελληνικής κυβέρνησης την απόφαση του Τούρκου προέδρου να προχωρήσει στην υπογραφή του διατάγματος μετατροπής της Αγίας Σοφίας από μουσείο σε τζαμί.
«Μέσα στις προθέσεις του Τούρκου προέδρου είναι να προσεταιριστεί περαιτέρω το συντηρητικό κομμάτι της τουρκικής κοινωνίας, το οποίο χαρακτηρίζεται από την πίστη του στο ισλάμ, τη φτωχή εκπαίδευση και το χαμηλό βιοτικό του επίπεδο. Παράλληλα, επιχειρεί, υλοποιώντας ένα αίτημα το οποίο διαπλέει το σύνολο του μουσουλμανικού κόσμου στο εσωτερικό της Τουρκίας, να μεταφέρει το ενδιαφέρον από την κακή κατάσταση της οικονομίας και τη δύσκολη καθημερινότητα που βιώνουν τα χαμηλά εισοδηματικά στρώματα λόγω των συνεχών ανατιμήσεων σε προϊόντα και υπηρεσίες που ακολούθησαν την πτώση της τουρκικής λίρας έναντι των ξένων νομισμάτων, σε ένα ζήτημα με καθαρά επικοινωνιακό χαρακτήρα» σημειώνουν οι ίδιοι κύκλοι, όπως μεταφέρει το protothema.gr.
Προς αυτή την κατεύθυνση, πάντως, καταλυτικό χαρακτήρα ως προς την υπογραφή του συγκεκριμένου διατάγματος φαίνεται πως διαδραμάτισε και η τάση του Τούρκου προέδρου να ξεπεράσει σε φήμη και σε επιρροή στο εσωτερικό γίγνεσθαι της Τουρκίας, τον Κεμάλ Ατατούρκ, αναδεικνύοντας έτσι τον εαυτό του σε έναν νέο «πατέρα του τουρκικού έθνους».
Η απόφαση εξάλλου του ανωτάτου διοικητικού δικαστηρίου της Τουρκίας, που άνοιξε τον δρόμο στον Ερντογάν για την μετατροπή της Αγίας Σοφίας σε τζαμί, βασίστηκε στην ακύρωση του σχετικού προεδρικού διατάγματος του Κεμάλ Ατατούρκ το 1934. Παράλληλα, και σε ένα διαφορετικό πλαίσιο, ο Τούρκος πρόεδρος επιχειρεί να εμφανιστεί ως γεφυρωτής του «ένδοξου οθωμανικού παρελθόντος» της χώρας του, προβάλλοντας τον εαυτό ως συνεχιστή της ιστορικής παρακαταθήκης του Σουλτάνου Μωάμεθ του Πορθητή, ο οποίος μετά την Άλωση της Κωνσταντινούπολης είχε μετατρέψει τον ορθόδοξο ναό της Αγίας Σοφίας σε τέμενος.