GOOGLE NEWS, ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Τι είναι το σύστημα NAVTEX και πως το χρησιμοποιεί η Τουρκία

Όλο και συχνότερα ακούμε πως η Τουρκία εξέδωσε NAVTEX για κάποια περιοχή ή ακύρωσε με δική της NAVTEX κάποια ελληνική NAVTEX. Τι είναι όμως το σύστημα NAVTEX;

  • Γράφει ο Κώστας Αττίας

Μία σειρά από αριθμούς που μοιάζουν ακαταλαβίστικοι και κείμενα γραμμένα στα ελληνικά με λατινικούς χαρακτήρες  έχει μπει στο λεξιλόγιο μας. Οι περίφημες NAVTEX.

Στην Ελλάδα τρεις σταθμοί εκδίδουν τα μηνύματα του συστήματος NAVTEX. Στο Ηράκλειο, στην Κέρκυρα και στην Λήμνο εκδίδοντας τα μηνύματα τους (και τα μετεωρολογικά δελτία), πλην των εκτάκτων, με προγραμματισμένες εκπομπές  για την Διεθνή και για την Εθνική Υπηρεσία με 19 αναμεταδότες.

Τον συντονισμό των σταθμών έχει η Υδρογραφική Υπηρεσία του Πολεμικού Ναυτικού. Συναρμοδιότητα έχει η ΕΜΥ και το Λιμενικό Σώμα – Ελληνική Ακτοφυλακή.

Η υπηρεσία NAVTEX της Ελλάδας ανήκει στην περιοχή της Μεσογείου NAVAREA III συντονιστής της οποίας είναι  η Ισπανική Υδρογραφική Υπηρεσία.  Και η Ελλάδα έχει αποκλειστική ευθύνη για την ενημέρωση των πλοίων στην περιοχή ευθύνης της.

Το σύστημα NAVTEX είναι μία διεθνής προσφερόμενη Υπηρεσία. Σκοπός της είναι η μετάδοση στα πλοία εν πλω, ναυτιλιακών, μετεωρολογικών και κατεπειγούσης φύσεως πληροφοριών που αφορούν στις παράκτιες θαλάσσιες περιοχές.

Οι πληροφορίες λαμβάνονται αυτόματα και εκτυπώνονται απ’ ευθείας με τηλετυπικό τρόπο.

Όταν λοιπόν η Ελλάδα εκδίδει μια ανακοίνωση αυτό το κάνει για να ενημερώσει τα παραπλέοντα πλοία πως πχ θα πραγματοποιηθούν βολές ώστε να αποφύγουν την δεσμευμένη περιοχή.

Από την άλλη η Τουρκία έχει 4 σταθμούς οι οποίοι βρίσκονται σε Σαμψούντα, Κωνσταντινούπολη, Σμύρνη και Αττάλεια και με δικά της μηνύματα  επιχειρεί να διεκδικήσει δικαιώματα εκδίδοντας κατά παράβαση των αρμοδιοτήτων της δικά της μηνύματα NAVTEX.

Ο χάρτης άλλωστε από την μόνιμη αναγγελία 1/2015 δείχνει ξεκάθαρα τις περιοχές ευθύνης, (περιλαμβάνουν εθνικά και διεθνή ύδατα), της Ελλάδας και φαίνεται  με σαφήνεια ότι περιοχές όπως το Καστελόριζο ανήκουν στην ελληνική αρμοδιότητα.

Πως διαβάζονται

Όταν βλέπουμε ένα μήνυμα του συστήματος NAVTEX διαβάζεται ως εξής, σύμφωνα με την ενημέρωση που παρέχει η Υδρογραφική Υπηρεσία του Πολεμικού Ναυτικού:

  • Ο πρώτος χαρακτήρας Β1 (γράμμα) καθορίζει την ταυτότητα του σταθμού εκπομπής.
  • Ο δεύτερος χαρακτήρας Β2 (γράμμα) καθορίζει την κατηγορία του μηνύματος (πχ έρευνα-διάσωση)
  • Ο τρίτος και τέταρτος χαρακτήρας Β3,Β4(αριθμός) είναι ο αύξων αριθμός του μηνύματος που αριθμείται από 01 μέχρι και 99.

Στη συνέχεια  η αρίθμηση αρχίζει πάλι από 01, αποφεύγοντας αριθμούς NAVTEX που είναι σε ισχύ.

Έκτακτα μεταδιδόμενα μηνύματα που κρίνεται ότι πρέπει να ληφθούν απαραιτήτως από τα πλοία, λαμβάνουν αύξοντα αριθμό 00 έτσι δεν απορρίπτονται από το δέκτη, αλλά πάντοτε εκτυπώνονται ανεξάρτητα από τον προγραμματισμό του.