ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Αυτά είναι τα ελληνικά UAV

Η αναφορά του Νίκου Παναγιωτόπουλου πως το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας σε συνεργασία με το Υπουργείο Ανάπτυξης ψάχνουν κονδύλια για ελληνικά drones μόνο πικρά χαμόγελα μπορεί να προκαλέσει.

  • Γράφει ο Κώστας Αττίας

Χαμένη στον σχεδιασμό ενός σχεδίου για την επόμενη ημέρα βρίσκεται εδώ και χρόνια η Ελλάδα αν και οι ευκαιρίες, τα πρόσωπα με όραμα, η
τεχνογνωσία και το μεράκι δεν λείπουν.

Πριν από περίπου μια δεκαετία οι Ένοπλες Δυνάμεις παρουσίαζαν ένα
βασικό ιπτάμενο μη επανδρωμένο σύστημα το οποίο θα μπορούσε γρήγορα να βοηθήσει στον τομέα της επιτήρησης και από εκεί και πέρα να αναπτυχθεί και να φτάσει σε βαθμό ανάλογο με αυτό που έχει πετύχει η Τουρκία.

Οι πληροφορίες από εκείνη την περίοδο λένε πως η Σχολή Ικάρων είχε την πρωτοπορία με την παρουσίαση του «ΜΟΛΥΒΑΔΑ» ενώ κάτι ανάλογο, είχε επιχειρήσει σύμφωνα με κάποιες πληροφορίες και το Πολεμικό Ναυτικό σε συνεργασία με Πανεπιστήμιο.

Το «ΜΟΛΥΒΑΔΑΣ Ι» ήταν ένα τροποποιημένo ηλεκτρικό ανεμόπτερο
τροφοδοτούμενο με συστοιχία φωτοβολταϊκών στοιχείων (solar
cells).Αποτέλεσε την πρώτη, σε εθνικό επίπεδο, επίσημα καταγεγραμμένη
επιτυχή χρήση φωτοβολταϊκών συστημάτων παροχής ηλεκτρικής ισχύος σε μη επανδρωμένο τηλεκατευθυνόμενο αεροσκάφος.

Η ονομασία του δόθηκε προς τιμήν του βετεράνου αεροπόρου του Β’
Παγκοσμίου Πολέμου και διεθνούς φήμης ερευνητή Στέφανου Μολυβάδα και σημειώνεται πως τότε θεωρήθηκε μια άριστη βάση για την ανάπτυξη του εθνικού UAV καθώς είχε με αμελητέο κόστος (κάτω από 1.000 ευρώ) δώσει μια πλατφόρμα η οποία με σχετική αύξηση στο κόστος θα παρείχε
γεωμετρικά ανώτερες επιδόσεις.

Παρούσα είναι όμως η Ελλάδα, επίσης εδώ και χρόνια, από το 2005 στο
Ευρωπαϊκό, με πρωταγωνίστρια την Γαλλία, πρόγραμμα μη επανδρωμένου αεροχήματος UCAV nEUROn το οποίο είχε χρηματοδότηση από Γαλλία, Ιταλία, Σουηδία, Ισπανία, Ελλάδα και Ελβετία.
H ΕΑΒ ανέλαβε την σχεδίαση, ανάπτυξη και κατασκευή σημαντικού μέρους του αεροσκάφους και πιο συγκεκριμένα του Συστήματος Εξαγωγής Καυσαερίων (Exhaust Assembly) που αποτελεί κρίσιμο σημείο εντοπισμού του ίχνους του αεροσκάφους (stealth) του οπισθίου μέρους της ατράκτου που περιβάλλει το Σύστημα Εξαγωγής Καυσαερίων (Aft Fuselage) καθώς και του πίνακα λειτουργικού ελέγχου των ηλεκτρονικών συστημάτων του αεροσκάφους για έλεγχο τόσο πριν από την εγκατάσταση των Ηλεκτρονικών συστημάτων στο αεροσκάφος, όσο και για έλεγχο πριν από την πτήση (VMS Avionics Test Rig).

To μη επανδρωμενο όχημα μάλιστα δοκιμάζεται σε απαιτητικές συνθήκες
από τους Γάλλους με την τελευταία ανακοίνωση των Γάλλων να γίνεται
στις αρχές του 2019 για τις δοκιμές απέναντι στα ραντάρ αεροσκαφών των χαρακτηριστικών stealth του μη επανδρωμένου αεροχήματος.

Θα αλλάξει κάτι τώρα με την χρηματοδότηση ενός drone σε σχέση με τα
UAV; Θα φτάσει σε επίπεδο βιομηχανικής παραγωγής; Θα αναπτυχθεί σε
χρόνο που να είναι ικανός να δώσει λύση στο πρόβλημα που έχει τώρα η
Ελλάδα; Το παρελθόν δεν επιτρέπει μεγάλη αισιοδοξια για την απάντηση
σε αυτά τα ερωτήματα.