Ένα νέο πλαίσιο υπάρχει στον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, ο οποίος κατατέθηκε προς συζήτηση και ψήφιση στη Βουλή.
Η βασικότερη τομή έχει να κάνει κυρίως με την επιβολή των προστίμων, καθώς από τον Σεπτέμβριο ενεργοποιούνται οι κάμερες ασφαλείας στην Αττική και πλέον τα πρόστιμα θα επιβάλλονται ψηφιακά και θα αποστέλλονται απ’ ευθείας στους παραβάτες οδηγούς μέσα από το gov.gr. Όποιος δηλαδή κάνει την οποιοδήποτε παράβαση θα καταγράφεται από τις κάμερες και η κλήση θα φτάνει σπίτι του προκειμένου να πληρώσει το προβλεπόμενο διοικητικό πρόστιμο ή να παραδώσει την άδειά του και το δίπλωμά του ή και τις πινακίδες του, αναλόγως με την παράβαση.
Η πρώτη μεγάλη αλλαγή έχει να κάνει κυρίως με τη χρήση του κινητού κατά την οδήγηση. Σύμφωνα λοιπόν με το νέο πλαίσιο το οποίο θα επιβάλλει ο Νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας
- την πρώτη φορά που θα πιάνεται κάποιος οδηγός να οδηγεί με το κινητό στο χέρι, το πρόστιμο θα είναι 350 ευρώ και αφαίρεση του διπλώματος για 30 ημέρες,
- τη δεύτερη φορά, δηλαδή σε περίπτωση που κάποιος πιαστεί υπότροπος να οδηγεί έχοντας το κινητό τηλέφωνο στο χέρι, το πρόστιμο θα ανέρχεται πλέον στα 1000 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για 180 ημέρες
- την τρίτη φορά που θα έχουμε υποτροπή, δηλαδή δεύτερη φορά, το πρόστιμο θα είναι 2.000 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για ένα έτος
Αξίζει να σημειωθεί πως η νέα μεγάλη αλλαγή έχει να κάνει κυρίως και για τους δικυκλιστές, αφού για πρώτη φορά, ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας θα προβλέπει πρόστιμα ακόμη και για τους συνεπιβάτες μηχανής, οι οποίοι δεν θα φορούν το κράνος ασφαλείας. Μέχρι τώρα, το πρόστιμο επιβαλλόταν κανονικά στον αναβάτη της μηχανής, στον οδηγό δηλαδή, πλέον θα υπάρχει πρόστιμο και για κάποιον ο οποίος ανεβαίνει σε δίκυκλο και δεν φοράει το κράνος ασφαλείας.
Αλλαγές προβλέπει ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας και για τα όρια ταχύτητας, αφού στην ουσία μειώνει τα όρια ταχύτητας για την κυκλοφορία μέσα στην πόλη και αυξάνει την κυκλοφορία εκτός αστικού ιστού.
Συγκεκριμένα αυτά διαμορφώνονται ως εξής:
- 30 χιλιόμετρα την ώρα για δρόμους μικρού πλάτους, χωρίς νησίδα, για παράδειγμα σε γειτονιές μπροστά από σπίτια ή σχολεία
- 50 χιλιόμετρα την ώρα για βασικούς αστικούς δρόμους με νησίδα και
- 140 χιλιόμετρα την ώρα – όπου αυξάνεται το όριο ταχύτητας – στους αυτοκινητόδρομους, μετά ωστόσο από διαβούλευση και λόγω της μείωσης των θανατηφόρων τροχαίων.
Όσον αφορά τους αυτοσχέδιους αγώνες που στήνουν πολλοί σε διάφορα σημεία της Αττικής και σε διάφορα σημεία της χώρας, τις «κόντρες» και την υπερβολική ταχύτητα που καταγράφεται όταν αυτή ξεπερνάει ακόμα και τα 200 χιλιόμετρα την ώρα, οι ποινές θα κλιμακώνονται ως εξής:
- Στην πρώτη παράβαση που κάποιος πιαστεί να κάνει κόντρα με το όχημά του και να αναπτύσσει ιλιγγιώδη ταχύτητα, θα επιβάλλεται πρόστιμο 2.000 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για 1 έτος
- στη δεύτερη φορά – σε περίπτωση υποτροπής -, το πρόστιμο διπλασιάζεται στις 4.000 ευρώ με αφαίρεση άδειας για 2 έτη
- στην τρίτη φορά, το πρόστιμο θα αγγίζει τις 8.000 ευρώ, ενώ ο παραβάτης θα στερείται το δίπλωμά του για 4 έτη
Σημειώνεται πως υπάρχει και μια αλλαγή που έχει να κάνει κυρίως με την πρόκληση θανατηφόρων ατυχημάτων και δυστυχημάτων, όπου θα υπάρχει ακόμη και σύνδεση με τον ποινικό κώδικα, αφού αν κάποιος προκαλέσει δυστύχημα και αφαιρέσει ζωή, εφόσον έχει καταναλώσει αλκοόλ ή κινείται με υπερβολική ταχύτητα, θα έχει πλέον και πολύ σοβαρές ποινικές κυρώσεις με φυλάκιση ακόμη και 10 ετών χωρίς αναστολή.
Ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας ρυθμίζει με σαφήνεια αμφιλεγόμενα ζητήματα, όπως η χρήση των λεωφορειολωρίδων από τα ταξί. Σύμφωνα με τις νέες προβλέψεις, η κυκλοφορία των ταξί -συμπεριλαμβανομένων και αυτών που μεταφέρουν επιβάτες- στις λωρίδες αποκλειστικής χρήσης λεωφορείων απαγορεύεται, με στόχο τη διασφάλιση της ανεμπόδιστης διέλευσης των δημόσιων συγκοινωνιών. Εξαιρέσεις προβλέπονται μόνο για ταξί μηδενικών εκπομπών ρύπων, για ειδικά οχήματα που μεταφέρουν άτομα με αναπηρία, καθώς και για σύντομες στάσεις επιβίβασης ή αποβίβασης επιβατών, υπό την προϋπόθεση ότι δεν παρακωλύεται η κυκλοφορία των λεωφορείων.
Την ίδια ώρα, οι οδηγοί που αδιαφορούν για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία και σταθμεύουν σε θέσεις ΑμεΑ, θα έρχονται πλέον αντιμέτωποι με αυστηρότερο πλαίσιο ποινών. Αντί για τις ισχύουσες ποινές -όπως η προσωρινή αφαίρεση διπλώματος και πινακίδων για 60 ημέρες- οι νέες ρυθμίσεις επιβάλλουν πρόστιμο 150 ευρώ, διοικητική αφαίρεση αδείας και πινακίδων για το ίδιο χρονικό διάστημα, ενώ προβλέπεται και άμεση απομάκρυνση του οχήματος από το σημείο παράβασης. Σε περίπτωση επανάληψης της ίδιας συμπεριφοράς, η νομοθεσία προβλέπει ιδιαίτερα αυξημένο χρηματικό πρόστιμο 2.000 ευρώ και αφαίρεση του διπλώματος για διάστημα ενός έτους.
Δείτε το ρεπορτάζ της ΕΡΤ