ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Τέλη κυκλοφορίας αντί ΦΠΑ στην εκπαίδευση – Ποιοι θα πληρώσουν το λογαριασμό

Αύξηση των τελών κυκλοφορίας για υψηλού κυβισμού και ακριβά αυτοκίνητα εξετάζει η κυβέρνηση, ως ισοδύναμο για τη μη εφαρμογή του ΦΠΑ στα ιδιωτικά σχολεία. 

 

Σύμφωνα με την «Καθημερινή», με εντολή του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών, Τρύφωνα Αλεξιάδη, ετοιμάζεται νομοθετική διάταξη που θα προβλέπει την παράταση ενδεχομένως μέχρι τις 20 Νοεμβρίου για ένταξη στο καθεστώς ΦΠΑ των ιδιωτικών σχολείων, φροντιστηρίων κ.λπ. έως ότου βρεθούν τα ισοδύναμα για την κατάργηση του μέτρου.

Πληροφορίες της εφημερίδας αναφέρουν ότι στο σχέδιο νόμου, που θα κατατεθεί τις προσεχείς μέρες στη Βουλή, θα συμπεριληφθούν διατάξεις, αφενός για την παράταση εφαρμογής του ΦΠΑ, αφετέρου για την ένταξη του Σώματος Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος (ΣΔΟΕ) στη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων (ΓΓΔΕ) μετά την αποπομπή της κ. Κατερίνας Σαββαΐδου από τη θέση της επικεφαλής της ΓΓΔΕ. Επίσης καταβάλλεται προσπάθεια έτσι ώστε να είναι έτοιμο το σχέδιο για τα νέα τέλη κυκλοφορίας που θα ισχύσουν από φέτος. Ειδικότερα με το σχέδιο νόμου θα επέλθουν οι εξής αλλαγές στη φορολογία:

  • ΦΠΑ στα ιδιωτικά σχολεία. Παρατείνεται με διάταξη πιθανόν μέχρι τις 20 Νοεμβρίου η ένταξη στο καθεστώς ΦΠΑ των επιχειρήσεων που παρέχουν εκπαιδευτικές υπηρεσίες. Η κυβέρνηση αποφάσισε να ακολουθήσει τον δρόμο της Βουλής, δεδομένου ότι οι προηγούμενες αποφάσεις που παρατείναν τη διαδικασία ήταν στα όρια της νομιμότητας, αν δεν τα ξεπερνούσε, δεδομένου ότι ο νόμος ορίζει ότι η δήλωση μεταβολών για τη μετάταξη στο κανονικό καθεστώς ΦΠΑ υποβάλλεται εντός δέκα ημερών από τη δημοσίευση του νόμου. Οι εξελίξεις στη ΓΓΔΕ με την αποπομπή της κ.Σαββαΐδου αναγκάζουν την κυβέρνηση να τροποποιήσει τη διάταξη. Και αυτό διότι ο φοροεισπρακτικός μηχανισμός βρίσκεται σε μία δύσκολη στιγμή και δεν πρέπει να επιφορτισθεί με αποφάσεις που δεν στηρίζονται από τη νομοθεσία. Στο διάστημα της παράταση σύμφωνα με ανώτατο στέλεχος της κυβέρνησης θα βρεθούν τα ισοδύναμα μέτρα για την κατάργηση του μέτρου. Σύμφωνα με πληροφορίες, ένα από τα μέτρα που εξετάζει η κυβέρνηση είναι η αύξηση των τελών κυκλοφορίας, καθώς και η επανεξέταση των φοροαπαλλαγών, κυρίως εκείνων που δεν χρησιμοποιούνται από τα μικρά και μεσαία εισοδήματα.
  • ΣΔΟΕ και ΓΓΔΕ. Οπως προκύπτει από το μνημόνιο συνεργασίας, το ΣΔΟΕ θα πρέπει να έχει ενταχθεί μέχρι τα τέλη Οκτωβρίου στη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων. Ωστόσο, είναι δύσκολο να υλοποιηθεί τη δεδομένη στιγμή, εξαιτίας των προωθούμενων αλλαγών στη ΓΓΔΕ. Δεν μπορεί αυτή τη στιγμή ο κ. Γ. Μπάκας, ο οποίος αντικαθιστά τη κ. Σαββαΐδου, να αναλάβει να «τρέξει» και το ΣΔΟΕ αναφέρουν στελέχη του υπουργείου. Στο πλαίσιο αυτό θα παραταθεί η ένταξη του ΣΔΟΕ στη ΓΓΔΕ μέχρι την ανάληψη των καθηκόντων του νέου γενικού γραμματέα. Τις επόμενες μέρες αναμένεται να αναρτηθεί στη «Διαύγεια» η προκήρυξη για τον διαγωνισμό.
  • Τέλη κυκλοφορίας. Οι υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών ολοκληρώνουν το σχέδιο για τα νέα τέλη κυκλοφορίας που θα πρέπει να πληρωθούν μέχρι τα τέλη του τρέχοντος έτους. Οπως προαναφέρθηκε, τα τέλη κυκλοφορίας ενδεχομένως να είναι και ένα από τα ισοδύναμα μέτρα που θα οδηγήσουν στην κατάργηση του ΦΠΑ στην ιδιωτική εκπαίδευση. Στις προθέσεις της κυβέρνησης είναι να αυξηθούν τα τέλη κυκλοφορίας στα υψηλού κυβισμού και ακριβά αυτοκίνητα. Ταυτόχρονα σχεδιάζεται να ενταχθούν στο σύστημα των τελών κυκλοφορίας και αυτοκίνητα που σήμερα δεν πληρώνουν τέλη όπως για παράδειγμα ορισμένα πετρελαιοκίνητα και υβριδικά. Επίσης, θα καταργηθούν πολλές εξαιρέσεις που ίσχυαν σήμερα για αρκετές κατηγορίες οχημάτων και μοτοσικλετών.
  • Τελωνεία. Το σχέδιο νόμου θα περιλαμβάνει διατάξεις που θα τροποποιούν τον τελωνειακό κώδικα.