ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Βάσεις 2019: «Βουτιά» 300-1.000 μορίων σε τρία πεδία

Στο «κόκκινο» είναι η αγωνία των υποψηφίων των Πανελλαδικών Εξετάσεων, καθώς σε λίγες ημέρες το υπουργείο Παιδείαςαναμένεται να ανακοινώσει τις βάσεις εισαγωγής για τα Ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα της χώρας (ΑΕΙ – ΤΕΙ).

Από τα μέχρι στιγμής στοιχεία, οι χαμηλές επιδόσεις των υποψηφίων στις Πανελλαδικές Εξετάσεις, αλλά και η εισαγωγή περίπου 100 νέων τμημάτων στο μηχανογραφικό δελτίο αναμένεται να φέρουν ανατροπές.

Αξίζει να σημειωθεί ότι για πρώτη φορά δεν υπάρχουν ΤΕΙ στο μηχανογραφικό δελτίο και επιπλέον οι υποψήφιοι κλήθηκαν να επιλέξουν και κάποιο από τα 100 και πλέον νέα τμήματα. Αυτή η παράμετρος αναμένεται να φέρει πολλές εκπλήξεις, καθώς κανείς δεν γνωρίζει εάν οι υποψήφιοι επέλεξαν αυτά τα νέα τμήματα ή τα «φοβήθηκαν» καθώς για πάρα πολλά δεν γνώριζαν ούτε τα στοιχειώδη. Στον φετινό ακαδημαϊκό «χάρτη», περίπου το 1/4 των τμημάτων είναι άγνωστο πώς θα αποτυπωθεί στις βάσεις.

Πτώση των βάσεων σε τρία πεδία

Σύμφωνα με «Τα Νέα», οι βάσεις αναμένεται να σημειώσουν πτώση στα τρία πρώτα από τα τέσσερα επιστημονικά πεδία της ανώτατης εκπαίδευσης, ωστόσο η πορεία που θα ακολουθήσουν οι «αριθμοί» στο τέταρτο θα είναι ανοδική.

Σύμφωνα με πληροφορίες της εφημερίδας από το υπουργείο Παιδείας, θα υπάρξει «βουτιά» στις βάσεις του 1ου, 2ου και 3ου επιστημονικού πεδίου, από 300 έως και 1.000 μόρια. Αντίθετα, στο 4ο πεδίο των επιστημών Οικονομίας και Πληροφορικής, τα περισσότερα τμήματα αναμένεται τελικά να αυξήσουν τις βαθμολογικές απαιτήσεις των υποψήφιων φοιτητών τους.

Όπως αναφέρει το δημοσίευμα, οι τελευταιες πληροφορίες από το υπουργείο Παιδείας, όπου οι αρμόδιες υπηρεσίες επεξεργάζονται αυτές τις μέρες τα βαθμολογικά στοιχεία της φετινής εξεταστικής διαδικασίας, κάνουν λόγο για εντυπωσιακή πτώση των βάσεων στα περισσότερα τμήματα της Ανώτατης Εκπαίδευσης.

Οι εκτιμήσεις ανά πεδίο

Στο 1ο Επιστημονικό Πεδίο, των ανθρωπιστικών σπουδών, όλα τα υψηλόβαθμα τμήματα θα παρουσιάσουν σαφή πτώση, η οποία ωστόσο ως τάση διατρέχει όλη τη βαθμολογική κλίμακα του πεδίου. Η πτώση των βάσεων πιθανολογείται ότι μπορεί να φτάσει τα 300 μόρια στις νομικές σχολές, ενώ αναμένεται να είναι μεγαλύτερη στις σχολές ψυχολογίας, καθώς ανοίγουν από φέτος τις πύλες τους και δύο νέα τμήματα σε Γιάννινα και Φλώρινα. Εδώ, στις πανελλαδικές εξετάσεις του Ιουνίου προσήλθαν 2.800 λιγότεροι υποψήφιοι σε σχέση με πέρυσι. Να ληφθεί υπόψη ότι και οι αριστούχοι του πεδίου ήταν εφέτος κατά 400 λιγότεροι στη βαθμολογική περιοχή άνω 17.500 μορίων σε σχέση με πέρυσι.

Στο 2ο Πεδίο, των θετικών επιστημών, αναμένεται ότι θα έχουμε μια αξιοσημείωτη πτώση βάσεων σε όλα τα πολυτεχνικά τμήματα του κέντρου αλλά και της περιφέρειας. Παράλληλα, η αύξηση του αριθμού των εισακτέων καθώς και τα νέα τμήματα μαθηματικών, φυσικής, χημείας, χημικών μηχανικών, αναμένεται ότι θα διαμορφώσουν συνθήκες περαιτέρω πτώσης των βάσεων στις σχολές μεσαίας ζήτησης του πεδίου. Εδώ είχαμε 1.300 λιγότερους υποψηφίους σε σχέση με την περσινή εξεταστική διαδικασία και θέσεις οριακά περισσότερες από αυτούς. Οπως άλλωστε ήδη έχει επισημανθεί, στο πεδίο αυτό διαμορφώνονται φέτος συνθήκες «ελεύθερης πρόσβασης», οπότε και η κίνηση των βάσεών του, αποτελεί ένα ιδιότυπο μικρό «πείραμα» στην Ανώτατη Εκπαίδευση της χώρας, η εικόνα του οποίου αξίζει εκ των υστέρων να μελετηθεί. Πάντως, σε μια σειρά από νέα πανεπιστημιακά τμήματα που προέκυψαν από τη συνένωση ΤΕΙ ή απλά τη μετονομασία ΤΕΙ σε πανεπιστήμια (Διεθνές Πανεπιστήμιο Ελλάδας, Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήμιο – πρώην ΤΕΙ Κρήτης), είναι προφανές ότι θα γίνουν δεκτοί φέτος υποψήφιοι με πολύ χαμηλές βαθμολογίες, αρκετά κάτω από τη βαθμολογική βάση των 10.000 μορίων.

Στο 3ο Επιστημονικό Πεδίο, των επιστημών υγείας, αναμένεται να έχουμε πτώση βάσεων και την πρώτη ιατρική της χώρας, την Ιατρική Σχολή Αθηνών, κάτω των 19.000 μορίων. Καθοριστικό ρόλο για την πτώση των βάσεων στο πεδίο αυτό έπαιξαν οι χαμηλές επιδόσεις των υποψηφίων στο μάθημα της Χημείας. Στο μάθημα αυτό άλλωστε καταγράφηκαν ιστορικά χαμηλά ποσοστά αποτυχόντων ως αποτέλεσμα των πολύ δύσκολων θεμάτων που επέλεξε φέτος η Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων. Και εδώ στην κλίμακα των βαθμολογιών 18,5-20 είχαμε φέτος 400 λιγότερους υποψηφίους σε σχέση με πέρυσι. Στο πεδίο 1.200 άτομα διεκδικούν τις 800 θέσεις των Ιατρικών Σχολών.

Στο 4ο Επιστημονικό Πεδίο, των οικονομικών επιστημών και επιστημών πληροφορικής αντιθέτως, καταγράφεται η αντίθετη εικόνα και όπως αναφέρουν οι τελευταίες πληροφορίες, αναμένουμε άνοδο βάσεων στα περισσότερα τμήματα. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν θα υπάρξουν και πτώσεις βάσεων σε συγκεκριμένα τμήματα, αλλά εκείνο που αναμένεται να χαρακτηρίσει την κίνησή του είναι η ανοδική τάση των βαθμολογικών «εισιτηρίων» του πεδίου. Η άνοδος αυτή τοποθετείται κυρίως στις οικονομικές σχολές της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης και σε ορισμένες περιπτώσεις αναμένεται να ξεπεράσει τα 300 μόρια. Πάντως και στο πεδίο αυτό θα έχουμε φέτος την εικόνα πολλών τμημάτων με βάσεις εισαγωγής ολίγων χιλιάδων μορίων (και εισακτέους δηλαδή με βαθμολογίες αρκετά κάτω των 10.000 μορίων). Εδώ, οι υποψήφιοι εφέτος είναι 1.450 περισσότεροι σε σχέση με πέρυσι, ενώ η μέση επίδοσή τους παρουσίασε άνοδο.

1 στους 4 θα εισαχθεί με βαθμολογία κάτω από 10

Την ίδια ώρα, όπως αναφέρουν «Τα Νέα», 1 στους 4 υποψήφιους αναμένεται να μπει φέτος στα ιδρύματα Ανώτατης Εκπαίδευσης της χώρας με βαθμολογία κάτω από 10, ως αποτέλεσμα της «πανεπιστημιοποίησης» των ΤΕΙ της χώρας, που παραδοσιακά υποδέχονταν κάθε χρόνο φοιτητές με χαμηλές βαθμολογίες.

Πότε θα ανακοινωθούν οι βάσεις

Η επίσημη ανακοίνωση των βάσεων αναμένεται από το υπουργείο την ερχόμενη Τρίτη 27 Αυγούστου, ή το αργότερο την Τετάρτη 28 του μήνα.

Την ημέρα ανακοίνωσης των βάσεων οι ενδιαφερόμενοι θα μπορούν να πληροφορούνται τα αποτελέσματα της εξεταστικής διαδικασίας του Ιουνίου μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας του υπουργείου Παιδείας πληκτρολογώντας τον οκταψήφιο κωδικό αριθμό τους και τα τέσσερα αρχικά γράμματα των προσωπικών τους στοιχείων (επώνυμο, όνομα, πατρώνυμο, μητρώνυμο).

Ταυτόχρονα, όμως, τα αποτελέσματα θα έχουν αποσταλεί και στις Διευθύνσεις Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της χώρας, με σκοπό να φτάσουν και να αναρτηθούν στα σχολεία.