ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Οικονομικός-Σπαραγμός στις επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά

Χωρίς μετρητά οι επιχειρήσεις – Απλήρωτοι οι εργαζόμενοι – Σκάνε επιταγές από παντού – Τρομακτικό κύμα ακρίβειας ενώ ο κόσμος μετρά τα μονόευρα – Καθίζηση στα έσοδα – Αλαλούμ με τον ΦΠΑ

 

 

 

 

Ενώ οι πολιτικοί… αλληλοψηφίζονται και πολλές φορές -όπως οι ίδιοι ομολογούν- δεν γνωρίζουν καν τι ψηφίζουν, τα μαρτύρια των πολιτών συνεχίζονται. Οι επιχειρήσεις έχουν ξεμείνει από μετρητά, χιλιάδες εργαζόμενοι είναι απλήρωτοι, την ώρα που η αύξηση των συντελεστών του ΦΠΑ έχει δημιουργήσει ένα τρομακτικό κύμα ακρίβειας. Κι ενώ ο κόσμος μετρά τα κέρματα του ενός ευρώ για να βγάλει πέρα τις καθημερινές του υποχρεώσεις, οι επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν συνθήκες ασφυξίας, επιταγές σκάνε από παντού και οι εναπομείνασες βιομηχανίες έχουν μεγάλα προβλήματα να συνεχίσουν την παραγωγή και τις εξαγωγές αφού τα capital controls έχουν δημιουργήσει αλυσιδωτές συνέπειες στην αγορά πρώτων υλών και κατά συνέπεια στην ομαλή παρασκευή αγαθών.

Η αύξηση των συντελεστών του ΦΠΑ συμπαρέσυρε και τις τιμές προς τα πάνω αφού οι επιτήδειοι επέλεξαν να στρογγυλοποιήσουν τις τιμές σε βάρος των καταναλωτών. Το αλαλούμ με το ανάλατο σουβλάκι που είναι φθηνότερο από το σουβλάκι που έχει… αλατιστεί είναι μόνο ένα από τα στοιχεία που δείχνουν ότι τα μέτρα σχεδιάστηκαν στο πόδι χωρίς να έχει προηγηθεί σοβαρή προετοιμασία ούτε και ανάλυση των πραγματικών δεδομένων της αγοράς. 

Καθίζηση στα έσοδα

Τα capital controls έχουν δημιουργήσει συνθήκες ασφυξίας αφού οι περισσότεροι αδυνατούν να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους. Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι τα έσοδα του κράτους για το μήνα Ιούνιο «βούλιαξαν» σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών για την εκτέλεση του κρατικού προϋπολογισμού. 

Συγκεκριμένα τα καθαρά έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού ήταν μειωμένα κατά 353 εκατ. ευρώ ή 10% έναντι του μηνιαίου στόχου ενώ τα καθαρά έσοδα του τακτικού προϋπολογισμού ήταν μειωμένα κατά 694 εκατ. ευρώ ή 20% έναντι του μηνιαίου στόχου. 

Αντίστοιχη εικόνα καταγράφεται και σε επίπεδο εξαμήνου, καθώς το διάστημα Ιανουαρίου-Ιουνίου το ύψος των καθαρών εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού παρουσίασε μείωση 4% εναντι του στόχου (μείωση κατά 898 εκατ. ευρώ) ενώ σε επίπεδο τακτικού προϋπολογισμού η μείωση είναι της τάξης του 7,7% (μειωμένα κατά 1.657 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου).

Ασφυξία από το σφράγισμα επιταγών

Ενώ η κυβέρνηση δεν μπορεί να δώσει λύση για την ρευστότητα στην πραγματική οικονομία, τα δεδομένα στην συντριπτική πλειονότητα των επιχειρήσεων είναι αποκαρδιωτικά. Επιταγές σφραγίζονται οδηγώντας σε αδιέξοδο τους πολίτες. Μεγάλη ευθύνη για το γεγονός αυτό αποδίδεται στο Δημόσιο που επί της ουσίας δεν αποπληρώνει τις υποχρεώσεις του. Όσοι είχαν επιταγές προφανώς και δεν ήταν δυνατόν να προβλέψουν ότι δεν θα είχαν αποπληρωθεί έξι μήνες μετά και πλέον βλέπουν τις επιταγές τους να σφραγίζονται. 

Το πρόβλημα της εμπορικής πίστης θα μπορούσε να αποκαθίσταται σταδιακά αν συνδεόταν με την σταδιακή εξομάλυνση της αποπληρωμής οφειλών, όμως κάτι τέτοιο δεν μοιάζει εφικτό στο ορατό μέλλον. 

Το πρόβλημα επιτείνεται από το γεγονός ότι πολλές επιχειρήσεις αδυνατούν να αντιμετωπίσουν τη ραγδαία συσσώρευση υποχρεώσεων σε διάστημα ολίγων ημερών.
Με τα capital controls επιτρέπεται μεν η κατάθεση τραπεζικών και ιδιωτικών επιταγών, αποκλειστικά όμως σε πίστωση τραπεζικού λογαριασμού, γεγονός που στερεί από την πραγματική οικονομία ρευστότητα.

Το μεγάλο επίσης πρόβλημα αφορά επιχειρήσεις εκείνες, των οποίων οι επιταγές έχουν λήξει λόγω της τραπεζικής αργίας στο δεκαπενθήμερο που προηγήθηκε.

Αποτέλεσμα αυτής της κατάστασης είναι να υπάρχει πλήθος ακάλυπτων επιταγών, όχι όμως με υπαιτιότητα των επιχειρήσεων, ενώ μετά την ολοκλήρωση της αργίας, οι επιχειρήσεις που έχουν εκδώσει επιταγές θα πρέπει να καλύψουν τις υποχρεώσεις τους εντός οκτώ ημερών, διαφορετικά κινδυνεύουν με «σφράγισμα» επιταγών.

Γιατί τα capital controls χτυπάνε ευθέως την παραγωγή και το εμπόριο 

Η παραγωγή αγαθών στην Ελλάδα είναι ευθέως συνδεδεμένη με την εισαγωγή πρώτων υλών. Λόγω των κεφαλαιακών ελέγχων οι επιχειρήσεις δεν μπορούν να εξυπηρετήσουν τις ανάγκες τους με ομαλό τρόπο και δεν έχουν τη δυνατότητα να αποπληρώσουν τους προμηθευτές άρα δεν έχουν επάρκεια πρώτων υλών. Το προβλημα αυτό δημιουργεί μια αλυσιδωτή αντίδραση. Κι αυτό διότι η απουσία πρώτων υλών (αφού αυτές δεν μπορούν να αποπληρωθούν στην ώρα τους λόγω των capital controls) χτυπά ευθέως την παραγωγή. Στη συνέχεια το πλήγμα μεταφέρεται στις εξαγωγές οι οποίες αναγκαστικά μειώνονται διότι λόγω της έλλειψησ πρώτων υλών δεν μπορούν να παρασκευαστούν νέα προϊόντα τα οποία να διατεθούν στις αγορές του εξωτερικού όπως προηγουμένως.    

Ήδη, για το θέμα έχει ενημερωθεί και η Ένωση Ελληνικών Τραπεζών, που δείχνει ευαισθησία και ζητα με τη σειρά της παρέμβαση, καθώς και το σύνολο των θεσμκών φορέων της επιχειρηματικότητας. 
  
Ο δείκτης βιομηχανικής παραγωγής της ΕΛΣΤΑΤ για το μήνα Μάιο δείχνει την πτωτική τάση και αποτελεί σκληρή προειδοποίηση.

Με καταστροφή απειλούνται οι εισαγωγείς – 10.000 κοντέινερ   «εγκλωβισμένα» στα λιμάνια

Εισαγωγείς στα πρόθυρα κατάρρευσης. Τα capital controls όχι μόνο τους έχει “δέσει τα χέρια” μη μπορώντας να κάνουν εισαγωγές, αλλά υποχρεώνονται να πληρώνουν και υπέρογκα ποσά για την παραμονή και φύλαξη εμπορευματοκιβωτίων στις προβλήτες των λιμανιών αφού δεν μπορούν να προχωρήσουν στον εκτελωνισμό. Κάποιοι κινδυνεύουν να χάσουν και μέρος των εμπορευμάτων τους από αλλοίωση.

Χαρακτηριστική η ιστορία του Δημήτρη Κεσισίδη που δημοσιοποιεί σήμερα το Έθνος. Ο ίδιος εισαγωγέας παιχνιδιών και εξοπλισμού παιδοτόπων από την Κατερίνη πληρώνει 420 ευρώ καθημερινά για τη φύλαξη των 35 κοντέινερ που για τρίτη εβδομάδα βρίσκονται «παγιδευμένα» στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Απευθύνθηκε τόσο στις τράπεζες όσο και στην ειδική επιτροπή του υπουργείου Οικονομικών που αξιολογεί τα σχετικά αιτήματα, ζητώντας να του επιτραπεί κατ' εξαίρεση να στείλει τα χρήματα στον προμηθευτή του στην Κίνα, αλλά το αίτημά του απορρίφθηκε. «Λόγω του περιορισμού διακίνησης κεφαλαίων, απαγορεύεται κάθε μεταφορά χρημάτων στο εξωτερικό. Εξαίρεση προβλέπεται μόνο αν πρόκειται για δημόσιο ή κοινωνικό συμφέρον. Oταν ρώτησα τι σημαίνει αυτό, μου απάντησαν επί λέξει: 'όπλα και φάρμακα'».

Όπως σημειώνει η εφημερίδα στις εγκαταστάσεις του ΟΛΘ υπάρχουν σήμερα περίπου 2.500 «εγκλωβισμένα» κοντέινερ. Aλλα 5.500 βρίσκονται στον Πειραιά, ενώ εκατοντάδες ακόμη περιμένουν να παραληφθούν από τα λιμάνια του Βόλου, της Καβάλας, της Αλεξανδρούπολης και άλλων λιμανιών της χώρας.

Πηγή: protothema.gr