3 top δεξιά, Κορωνοϊός, ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σήμερα το πρώτο «πράσινο φως» της Κομισιόν για τον τουρισμό- Το σχέδιο των Βρυξελλών και η ελληνική πρόταση

Ιδιαίτερη σημασία έχει για την πορεία της ελληνικής οικονομίας το πρώτο προσχέδιο οδηγιών για την διάσωση της φετινής τουριστικής περιόδου που εκδίδει σήμερα η Κομισιόν.
Βασική κατεύθυνση των Βρυξελλών θα είναι η ενθάρρυνση των κρατών-μελών να ανοίξουν εκ νέου σταδιακά τα εσωτερικά σύνορα. Σύμφωνα με έγγραφο, αντίγραφο του οποίου επικαλείται το Γαλλικό Πρακτορείο, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επιμένει ότι αυτό το άνοιγμα πρέπει να γίνει με «συντονισμένη,  «όσο το δυνατόν πιο αρμονική» και «χωρίς διακρίσεις» μέθοδο.
Αυτές είναι απλές συστάσεις της Κομισιόν, δεδομένου ότι εναπόκειται στις χώρες να αποφασίσουν να άρουν αυτούς τους ελέγχους και τους περιορισμούς που έχουν τεθεί σε εφαρμογή για την αντιμετώπιση της πανδημίας του κορωνοϊού.
Οι Βρυξέλλες προτείνουν ότι όταν οι χώρες βρίσκονται σε συγκρίσιμη επιδημιολογική κατάσταση και έχουν λάβει τα ίδια προληπτικά μέτρα, θα πρέπει να αντιμετωπίζονται με τον ίδιο τρόπο. Αν, για παράδειγμα, η Αυστρία ανοίξει τα σύνορά της με τη Γερμανία, πρέπει να πράξει το ίδιο και με την Τσεχία αν αυτή η χώρα βρίσκεται σε κατάσταση συγκρίσιμη με τη Γερμανία.
Ομοίως, όταν μια χώρα ανοίγει τα σύνορά της με μια άλλη, πρέπει να το πράξει για όλους τους κατοίκους αυτής της χώρας, ανεξάρτητα αν έχουν ή όχι την ιθαγένεια.
Επιπρόσθετα, η Επιτροπή συστήνει στα κράτη μέλη να λάβουν τις αποφάσεις τους βάσει της υγειονομικής αξιολόγησης της κατάστασης σε κάθε χώρα και με μεταξύ τους συνεννόηση.
Στις συστάσεις της η Επιτροπή αναμένεται να εξετάσει επίσης το ακανθώδες ζήτημα της επιστροφής χρημάτων για ακυρωμένα ταξίδια και κρατήσεις διαμονής. Σύμφωνα με τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς, ο καταναλωτής δικαιούται να ζητήσει επιστροφή χρημάτων, αλλά πολλοί ταξιδιωτικοί πράκτορες και αεροπορικές εταιρείες προτιμούν να προσφέρουν πίστωση στους πελάτες τους.
«Οι μεταφορείς και οι ταξιδιωτικοί πράκτορες πρέπει να ακολουθούν μια κοινή προσέγγιση, προσφέροντας στους επιβάτες και τους ταξιδιώτες μια ελκυστική επιλογή μεταξύ της επιστροφής χρημάτων, σύμφωνα με τα δικαιώματά τους με βάση την ευρωπαϊκή νομοθεσία, ή της αποδοχής κουπονιών», υποδεικνύει το έγγραφο.
«Προκειμένου να ενθαρρυνθούν οι επιβάτες και οι ταξιδιώτες να δεχτούν κουπόνια αντί για επιστροφή χρημάτων, τα κουπόνια πρέπει να προστατεύονται από τυχόν αφερεγγυότητα του εκδότη και να είναι επιστρεπτέα μετά από ένα έτος το μέγιστο», προσθέτει η Επιτροπή.

Η ελληνική πρόταση

Από την πλευρά της η Ελλάδα έχει υποβάλει τη δική της πρόταση στην οποία τονίζει ότι «στόχος μας είναι να εργαστούμε για να επιτραπούν ξανά τα ταξίδια μεταξύ των χωρών της ΕΕ έως τις 15 Ιουνίου, όπου είναι δυνατόν».
Η Αθήνα θέλει «δίκαιη μεταχείριση» όλων των πιθανών ταξιδιωτών για να αποτρέψει «οποιαδήποτε μεροληπτική στάση σε ό,τι αφορά την υπηκοότητα» στα πρωτόκολλα ταξιδιού. «Δεν μπορούμε να επιτρέψουμε τον κατακερματισμό της Ενιαίας Αγοράς στην περίπτωση των τουριστικών υπηρεσιών», λέει το έγγραφο, ζητώντας να επιτρέπεται στους ανθρώπους να ταξιδεύουν και στη συνέχεια να επιστρέφουν γρήγορα και εύκολα στο σπίτι: Δεν πρέπει να υπάρχει «καραντίνα ή άλλες δυσανάλογες ή ανασταλτικές απαιτήσεις κατά την επιστροφή». Ωστόσο, η Αθήνα δεν υποστηρίζει το πλήρες άνοιγμα των συνόρων για οποιονδήποτε.
Προτείνει όλοι οι ταξιδιώτες να υποβάλλονται σε τεστ είτε για τον κορωνοϊό είτε για αντισώματα τρεις ημέρες πριν κάνουν ένα ταξίδι. Λέει επίσης ότι εναλλακτικά δεν θα απαιτηθούν τεστ «για ταξίδια μεταξύ περιοχών… που έχουν δείξει ξεκάθαρα και σταθερά στοιχεία ότι η κατάσταση σε ό,τι αφορά τον κορωνοϊό είναι υπό έλεγχο».
Στην ίδια επιστολή η ελληνική πλευρά σημειώνει ότι «δεν μπορεί να υπάρξει διάκριση ή διαφοροποίηση σε ό,τι αφορά τα μέσα ταξιδιού» και διευκρινίζει:
«Οι οδικές, αεροπορικές, θαλάσσιες αλλά και οι μετακινήσεις με τρένο θα πρέπει να εκκινήσουν ταυτόχρονα και με ανάλογα πρωτόκολλα. Δεν μπορούμε να επιτρέψουμε σε πιο απομακρυσμένες χώρες-μέλη της Ένωσης να μείνουν πίσω. Έτσι, στα αεροπλάνα, “όλα τα καθίσματα” πρέπει να γεμίσουν, καθώς οι κενές ενδιάμεσες θέσεις δεν θα συνεισφέρουν οικονομικά ενώ τα οφέλη για την υγεία θα ήταν αμφισβητήσιμα».