ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Μητσοτάκης : Επένδυση στο μέλλον τα 166 νέα προγράμματα σπουδών

«Όλο αυτό το σπουδαίο έργο γίνεται για εσάς τους μαθητές. Για να πηγαίνετε στο σχολείο με περισσότερο κέφι, με περισσότερη χαρά, για να μπορείτε να ανακαλύψετε νέα ενδιαφέροντα, να αποκτήσετε νέα εργαλεία και να αποκτήσετε εφόδια, γνώσεις και δεξιότητες που θα σας συνοδεύουν σε ολόκληρη τη ζωή σας», ανέφερε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στην παρουσίαση 166 νέων προγραμμάτων σπουδών για όλα τα παιδιά.

Ο πρωθυπουργός σημείωσε ότι έπρεπε να περάσουν δεκαετίες για να αναμορφώσουμε τι και πώς το διδάσκουμε. «Χαίρομαι που μέσα από αυτή τη νέα διαδικασία προωθούμε την συνθετική γνώση», συνέχισε ο κ. Μητσοτάκης υπογραμμίζοντας ότι αυτή η νέα προσέγγιση θα κάνει το σχολείο πιο ενδιαφέρον για τους μαθητές και πιο δημιουργικό για τους δασκάλους και τους καθηγητές.

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης ανέφερε μεταξύ άλλων το παράδειγμα της κλιματικής αλλαγής σημειώνοντας πως είναι μαθηματικό αλλά ταυτόχρονα και κοινωνικό φαινόμενο. «Για να μπορούμε να αντιληφθούμε ένα τόσο σύνθετο φαινόμενο πρέπει να βρούμε τρόπο τα πεδία τα οποία διδάσκουμε να επικοινωνούν καλύτερα μεταξύ τους», ανέφερε.

Εκδήλωση για τα 166 Νέα, Σύγχρονα Προγράμματα Σπουδών για όλες τις τάξειςΟμιλία του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στην εκδήλωση του Υπουργείου Παιδείας για τα 166 Νέα Προγράμματα Σπουδών για το Νηπιαγωγείο, το Δημοτικό, το Γυμνάσιο και το Λύκειο.
«Η χρήση της τεχνολογίας οριζόντια αποτελεί μια πολύ μεγάλη πρόκληση», είπε ενώ τόνισε πως ήταν μεγάλη επανάσταση για την παιδεία η αναγκαστική χρήση της τηλεκπαίδευσης.

Ο πρωθυπουργός δήλωσε ενθουσιασμένος και τόνισε πως βάση οποιασδήποτε μεταρρύθμισης πρέπει να είναι το σχολείο.

Ο κ. Μητσοτάκης τόνισε πως δεν έχουμε χρόνο για χάσιμο και πως οι μεταρρυθμίσεις αυτές γίνονται σε βάθος χρόνου. «Επειδή ο κόσμος αλλάζει πάρα πολύ γρήγορα, επειγόμαστε. Όλοι πρέπει να έχουμε αυτή την αίσθηση του κατεπείγοντος. Πιστεύω ότι δεν υπάρχει τίποτα πιο όμορφο, πιο δημιουργικό από το να μεταφέρεις γνώση», είπε και απευθυνόμενος στους εκπαιδευτικούς τους είπε ότι αυτό που κάνουν είναι λειτούργημα.

«Γνωρίζουμε ότι το τελικό αποτύπωμα αυτής της δουλειάς θα φανεί σε χρόνια από τώρα. Και ενδεχομένως θα ξεπεράσει κατά πολύ όχι απλά αυτή την κυβερνητική θητεία. Στην κυριολεξία είναι μία επένδυση στο μέλλον», συνέχισε ενώ μίλησε για την ανάγκη συνεχούς ανανέωσης των προγραμμάτων σπουδών.

Κεραμέως: Αναχρονιστικά τα ισχύοντα προγράμματα
«Τα Προγράμματα Σπουδών είναι τα θεμέλια της εκπαιδευτικής διαδικασίας, καθορίζουν το τι διδάσκεται, αποτελούν τη βάση για την εκπόνηση των σχολικών βιβλίων, ενώ κατευθύνουν τον εκπαιδευτικό στον σχεδιασμό του μαθήματος», σημείωσε η υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Νίκη Κεραμέως, υπογραμμίζοντας τους άξονες καινοτομίας των Νέων Προγραμμάτων Σπουδών.

«Πρώτον, αλλάζουμε το τι διδάσκεται, εκσυγχρονίζουμε και αναβαθμίζουμε το περιεχόμενο των Προγραμμάτων Σπουδών. Δεύτερον, αλλάζουμε το πώς διδάσκεται το μάθημα δίνοντας πολύ μεγαλύτερη έμφαση στη κριτική σκέψη, στη κριτική γνώση, υιοθετούμε μια πιο βιωματική προσέγγιση. Τρίτον, προβλέψαμε οριζόντια ψηφιακή διάσταση. Αξιοποιώντας τις ψηφιακές τεχνολογίες, καλλιεργούμε τις ψηφιακές δεξιότητες και παρέχουμε πλούσιο συνοδευτικό ψηφιακό υλικό σε όλα τα γνωστικά αντικείμενα» ανέφερε.

Επισημαίνεται ότι τα ισχύοντα προγράμματα σπουδών δεν έχουν ανανεωθεί για σχεδόν δύο δεκαετίες και λόγω των καταιγιστικών επιστημονικών εξελίξεων και των αναδυόμενων απαιτήσεων της κοινωνίας του μέλλοντος έχουν καταστεί αναχρονιστικά. Σύμφωνα με πληροφορίες τα νέα προγράμματα στηρίζονται σε αναδιαρθρωμένο και επικαιροποιημένο περιεχόμενο στη βάση των σύγχρονων επιστημονικών δεδομένων και σε σύγχρονες παιδαγωγικές προσεγγίσεις που προάγουν τη βιωματική, συμμετοχική εκπαίδευση.

Το σχέδιο περιλαμβάνει τέσσερις άξονες:

-Ανάπτυξη ήπιων και ψηφιακών δεξιοτήτων, μετάβαση από ένα κλειστό, συγκεντρωτικό εκπαιδευτικό σύστημα, στο αυτόνομο και ευέλικτο σχολείο της ανοιχτής σκέψης.

-Ίσες ευκαιρίες για όλους – εξασφάλιση ισότιμης πρόσβασης για όλους στην εκπαίδευσης, ειδικότερα των πιο ευάλωτων ομάδων.

-Ενίσχυση και προώθηση εναλλακτικών εκπαιδευτικών διαδρομών, με επαγγελματική προοπτική.

-Αυτονομία-αξιολόγηση για την ενίσχυση της θέσης των εκπαιδευτικών, καθώς την ιχνηλάτηση και βελτίωση του εκπαιδευτικού συστήματος.

Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές τα νέα προγράμματα σπουδών εστιάζουν στην αναδιάρθρωση του διδακτικού σχεδιασμού και της παιδαγωγικής φιλοσοφίας με έμφαση στην ουσία της γνώσης και σε όσα ο μαθητής χρειάζεται να γνωρίζει και να κατανοεί μετά το μάθημα, και όχι στην άκριτη αποστήθιση μιας ύλης. Παράλληλα ακολουθούνται οι σύγχρονες επιστημονικές εξελίξεις ενώ σε όλα τα μαθήματα ενσωματώνονται οι ψηφιακές τεχνολογίες έχοντας πάντα ως στόχο τη διαμόρφωση ενός σχολείου που εμπνέει, ευαισθητοποιεί και ενεργοποιεί τη σχολική κοινότητα καθιστώντας το πιο ελκυστικό κεντρίζοντας το ενδιαφέρον των μαθητών και ενθαρρύνοντας τους εκπαιδευτικούς να οραματιστούν και να πρωτοτυπήσουν.

 

Στην εκδήλωση συμμετείχαν η υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Νίκη Κεραμέως, η υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, αρμόδια για θέματα Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής, Ζέττα Μακρή, ο υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, αρμόδιος για θέματα Ανώτατης Εκπαίδευσης, ‘Αγγελος Συρίγος, ο γενικός γραμματέας Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής, Αλέξανδρος Κόπτσης, ο γενικός γραμματέας Ανώτατης Εκπαίδευσης, Απόστολος Δημητρόπουλος, ο γενικός γραμματέας Θρησκευμάτων, Γεώργιος Καλαντζής, ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ), Ιωάννης Αντωνίου ενώ παρευρέθηκαν επίσης εκπρόσωποι της ομάδας που εργάστηκε για τα νέα προγράμματα σπουδών, μαθητές, εκπαιδευτικοί, διευθυντές σχολείων, διευθυντές εκπαίδευσης και περιφερειακοί διευθυντές εκπαίδευσης από την εκπαιδευτική κοινότητα καθώς και πρόεδροι φορέων του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων.