Διαχείριση των απορριμμάτων και εξυγίανση του ΕΔΣΝΑ
Αναφερόμενος στο μείζον πρόβλημα της διαχείρισης των απορριμμάτων ο Περιφερειάρχης Αττικής σημείωσε ότι προφανής στόχος είναι η αύξηση του ποσοστού ανακύκλωσης των σκουπιδιών, ωστόσο «ακόμη και στο πιο τέλειο μοντέλο ανακύκλωσης το ποσοστό κυμαίνεται γύρω στο 50%. Τι θα κάνουμε με τα άλλα μισά υπολείμματα; Η διεθνής πρακτική αφορά την καύση του τελικού υπολείμματος, δηλαδή την ενεργειακή τους εκμετάλλευση. Έχω επισκεφθεί χώρες από τη Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας έως το Παρίσι, τη Μαδρίτη και το Λονδίνο. Παντού συμβαίνει το ίδιο: διαλογή στην πηγή, ανάκτηση, μετάβαση στο τελικό κέντρο διαλογής και επεξεργασία των σκουπιδιών, που αφορά και την καύση».
Σημείωσε παράλληλα ότι η Κυβέρνηση προχωρά στη διαδικασία νέων ολιστικών προγραμμάτων αναφορικά με τη διαχείριση των σκουπιδιών, που αφορούν συνολικά τις 13 Περιφέρειες της χώρας «και προφανώς βρισκόμαστε σε συνεννόηση μαζί της. Εκτιμώ ότι αφού εξαντλήσουμε τις δυνατότητες ανακύκλωσης, θα πρέπει να δημιουργηθούν ενδεικτικά τρεις μεγάλες (ή περισσότερες μικρότερες) μονάδες επεξεργασίας των απορριμμάτων στην Αττική, έξω από τον αστικό ιστό για λόγους δημόσιας υγείας, δίνοντας παράλληλα έμφαση στην εκπαίδευση του πληθυσμού αναφορικά με τη διαχείριση των σκουπιδιών που παράγονται, όπως συμβαίνει στο εξωτερικό».
Ο κ. Χαρδαλιάς έκανε επίσης ειδική μνεία στην εξυγίανση του ΕΔΣΝΑ (Ειδικού Διαβαθμιδικού Συνδέσμου Νομού Αττικής), υπογραμμίζοντας πως «τα αποτελέσματα του διαχειριστικού ελέγχου για τον εν λόγω φορέα γνωρίζετε ότι έχουν αποσταλεί στη Δικαιοσύνη, η οποία θα επιτελέσει το καθήκον της. Από την Κυβέρνηση έχουν δοθεί 48 εκατομμύρια ευρώ για ληξιπρόθεσμες οφειλές του Συνδέσμου, ενώ 34 εκατομμύρια ευρώ αποδόθηκαν στους Δήμους, καλύπτοντας το τέλος ταφής. Αυτό για το οποίο δεσμευόμαστε τώρα εμείς, είναι ότι έως το τέλος του 2027, ο ΕΔΣΝΑ θα είναι ένας νοικοκυρεμένος οργανισμός. Όλα τα έργα και οι δράσεις του θα συμμορφώνονται με τις αρχές κόστους – οφέλους. Δεν θα προχωρήσουν προαιρέσεις συμβάσεων εάν δεν έχει πρώτα διασφαλιστεί η χρηματοδότησή τους. Ο ΕΔΣΝΑ θα χαράσσει πολιτική σε συνεργασία με την Κεντρική Κυβέρνηση έχοντας απτό ολιστικό σχέδιο που θα αφορά μια όσο το δυνατόν πιο φιλική προς το περιβάλλον διαχείριση των απορριμμάτων. Η Αττική, θέλουμε να καταστεί η πιο «πράσινη» Περιφέρεια της χώρας».
Μητροπολιτική διαχείριση του κυκλοφοριακού
Τέλος αναφερόμενος στο κυκλοφοριακό πρόβλημα ο κ. Νίκος Χαρδαλιάς σημείωσε ότι η αντιμετώπισή του αποτελεί μια από τις κορυφαίες προτεραιότητες της Περιφερειακής Αρχής, προσθέτοντας πως «θα πρέπει να υπάρξει μητροπολιτική διαχείριση προκειμένου να επιλυθεί, όπως άλλωστε και στο θέμα των σκουπιδιών. Εμείς είμαστε έτοιμοι να αναλάβουμε την ευθύνη για κάτι τέτοιο, καθώς οι όροι διαχείρισης του θέματος δεν μπορεί να είναι αποσπασματικοί. Οι τοπικές και υπερτοπικές μελέτες χωρίς τον απαιτούμενο συνολικό σχεδιασμό η πράξη μας έχει δείξει ότι είναι αναποτελεσματικές.
Το κυκλοφοριακό στην Αττική δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται με Σ.Β.Α.Κ. (Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης) που επιτρέπουν σε κάθε Δήμο να μεταθέτει το πρόβλημα στον γειτονικό Δήμο. Αυτή τη στιγμή υπάρχει έλλειψη συντονισμού και αρμοδιοτήτων με τα γνωστά αποτελέσματα. Πρέπει λοιπόν να υπάρξει ένας ενιαίος φορέας ή μια Επιτροπή με μητροπολιτική ευθύνη, υπό την Περιφέρεια, που θα συντονίζει όλους τους εμπλεκόμενους φορείς (ΟΑΣΑ, Υπουργεία, Δήμους, κ.λπ.). Δεν μπορεί κανένας φορέας από μόνος του να σχεδιάζει λύσεις, εάν δεν γνωρίζει τον σχεδιασμό και των υπολοίπων».
Στο πλαίσιο αυτό ο κ. Χαρδαλιάς επεσήμανε ότι «επιβάλλεται να προβλεφθεί στη νέα Χάρτα Αυτοδιοίκησης, η θεσμοθέτηση Μητροπολιτικής Επιτροπής Αστικής Κινητικότητας, ως οργάνου του Περιφερειακού Συμβουλίου». Η Επιτροπή αυτή θα έχει αρμοδιότητα τη μελέτη, τον σχεδιασμό, τη διαβούλευση και τη χάραξη πολιτικής σε ζητήματα κινητικότητας. «Η Αττική δεν αντέχει άλλο τις πρόχειρες λύσεις και τις μεταθέσεις ευθυνών. Το κυκλοφοριακό είναι ένα πρόβλημα που μας ξεπερνά όλους. Η λύση δεν μπορεί να έρθει από σπασμωδικές παρεμβάσεις. Είναι η ώρα να πάμε από τα λόγια στα έργα – με τόλμη, σχέδιο και συνεννόηση» κατέληξε.