ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Πως φθάσαμε στη γεώτρηση του «Πορθητή» – Τα επόμενα βήματα του Ερντογάν

Η γεώτρηση του “Πορθητή” δυτικά της Πάφου και η επικείμενη του “Γιαβούζ” στον κόλπο της κατεχόμενης Καρπασίας δεν είναι κεραυνός εν αιθρία. Υπάρχει πίσω τους μίας ολόκληρη αλυσίδα κινήσεων της Άγκυρας, οι οποίες προετοίμασαν την πραγματοποίηση των γεωτρήσεων. Μετά το 2013, οι Τούρκοι έχουν δαπανήσει περισσότερο από ένα δισ. ευρώ για την αγορά ερευνητικών σκαφών και γεωτρύπανων με σκοπό ακριβώς να καταστούν ικανοί να πραγματοποιήσουν το τωρινό βήμα.

Το περιβόητο “Μπαρμπαρός” είναι ένα σύγχρονο νορβηγικό ερευνητικό σκάφος που ονομάσθηκε έτσι προς τιμήν του Οθωμανού ναυάρχου και πειρατή Χαϊρεντίν Μπαρμπαρόσσα. Προς τιμή του αδελφού του έχει ονομασθεί “Ορούτς Ρέις” το δεύτερο ερευνητικό σκάφος, αυτό ναυπηγημένο στην Τουρκία. Πριν ενάμιση χρόνο, η Άγκυρα αγόρασε το σκάφος-γεωτρύπανο, που συμβολικά μετονόμασε σε “Πορθητή”. Και τον ρόλο αυτό του ανέθεσε στην κυπριακή ΑΟΖ. Τον τουρκικό στόλο συμπλήρωσε πριν από κάποιους μήνες το σκάφος-γεωτρύπανο “Γιαβούζ”, δηλαδή αποφασιστικός.

Εδώ και μερικά χρόνια η Άγκυρα έχει πεισθεί πως ο βυθός της Ανατολικής Μεσογείου κρύβει μεγάλα κοιτάσματα υδρογονανθράκων. Το επιβεβαίωσαν οι ανακαλύψεις στην κυπριακή, ισραηλινή και αιγυπτιακή ΑΟΖ. Στόχος του καθεστώτος Ερντογάν ήταν –και με στρατιωτικές ενέργειες– να στείλει το μήνυμα πως χωρίς τη συμμετοχή της Τουρκίας δεν θα προχωρήσει το ενεργειακό πρόγραμμα της Κυπριακής Δημοκρατίας. Το κατέδειξε όταν στις αρχές του 2018 εμπόδισε με πολεμικά πλοία τη γεώτρηση της ιταλικής ΕΝΙ στα ανατολικά της Κύπρου.

Δεν τόλμησε, όμως, να πράξει το ίδιο όταν πραγματοποίησαν γεωτρήσεις η γαλλική Total και η αμερικανική Exxon Mobil. Τα μηνύματα που είχαν σταλεί και από το Παρίσι και από την Ουάσιγκτον δεν άφηναν κανένα περιθώριο στην Άγκυρα. Γι’ αυτό και έθεσε σε εφαρμογή του Σχέδιο Β. Αφού δεν μπορούσε να εμποδίσει τις γεωτρήσεις, προχώρησε σε δική της εντός της κυπριακής ΑΟΖ και μάλιστα σε περιοχή που δεν έχει οριοθετηθεί, λόγω της άρνησης των Τούρκων να αποδεχθούν όχι απλώς την αρχή της μέσης γραμμής, αλλά και το γεγονός ότι τα νησιά έχουν δική τους ΑΟΖ-υφαλοκρηπίδα…συνέχεια εδώ