ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Βόζεμπεργκ: Η «γυάλινη οροφή» και οι διακρίσεις κατά των γυναικών

Στη "γυάλινη οροφή" ως ένα από τα εμπόδια για τις γυναίκες ως ομάδα, τα οποία δεν τους επιτρέπουν να φθάσουν σε ηγετικές θέσεις στον επιστημονικό, πανεπιστημιακό και επαγγελματικό τομέα, αναφέρεται η ευρωβουλευτής της ΝΔ Ελίζα Βόζεμπεργκ σε άρθρο της που δημοσιεύθηκε στην έκδοση της ICAP GROUP 2015 LWB (leading women in business).

«Περιορίζοντας, μέσω συνειδητών και ασυνείδητων στερεοτύπων, την παρουσία των γυναικών στον τομέα της έρευνας, απορρίπτουμε ένα σημαντικό δυναμικό που έχει αναπτυχθεί στα πανεπιστήμιά μας και υποτιμούμε ανθρώπινο κεφάλαιο υψηλής κατάρτισης. Η ανεπαρκής αξιοποίηση του εν λόγω ανθρώπινου κεφαλαίου αποδυναμώνει το δυνητικό πλεονέκτημα της επιχειρηματικότητας που συνδέεται με την έρευνα και την καινοτομία καθώς και το πλεονέκτημα της συνολικής οικονομικής ανάπτυξης» τονίζει η κ. Βόζενμπεργκ και προσθέτει: «Η επιστήμη και η καινοτομία απαιτούν συνεχώς νέες ιδέες, και αναμφισβήτητα οι καλύτερες από αυτές προκύπτουν σε περιβάλλον που χαρακτηρίζεται από ποικιλομορφία. Ταυτόχρονα, η άνιση μεταχείριση και οι διακρίσεις σε βάρος των γυναικών συνιστούν κατάφωρη παραβίαση των βασικών ανθρωπίνων δικαιωμάτων».

Όπως αναφέρει η ευρωβουλευτής της ΝΔ, οι γυναίκες που φιλοδοξούν να ανέβουν στα ανώτατα κλιμάκια των κλάδων της έρευνας, της τεχνολογίας και της επιστήμης, οι γυναίκες που θέλουν να μετάσχουν σε διοικητικά συμβούλια και που επιδιώκουν θέσεις ευθύνης, συχνά βρίσκονται αντιμέτωπες με αόρατα εμπόδια (βάσει προκαταλήψεων), που περιορίζουν την προαγωγή τους σε ανώτερες θέσεις και την επαγγελματική τους σταδιοδρομία και ανέλιξη. Τα εμπόδια αυτά είναι γνωστά, εδώ και τριάντα χρόνια, ως "γυάλινες οροφές", όρος που υιοθετήθηκε το 1986 από τους δημοσιογράφους της εφημερίδας Wall Street Journal. Η κλίμακα υπολογισμού της γυάλινης οροφής αντικατοπτρίζει τον βαθμό δυσκολίας που αντιμετωπίζουν οι γυναίκες στην προσπάθειά τους να προωθήσουν τη σταδιοδρομία τους σε επίπεδα ανάλογα με εκείνα των ανδρών συναδέλφων τους.

Σχετικά με τα εμπόδια στην επαγγελματική εξέλιξη των γυναικών, η Ελληνίδα ευρωβουλευτής αναφέρει, μεταξύ άλλων, τις στερεότυπες αντιλήψεις που επικρατούν σχετικά με το πόσο χρόνο πρέπει μια γυναίκα να αφιερώνει στη μητρότητα και πόσο χρόνο μπορεί να αφιερώνει στην επιδίωξη των στόχων της, τον αναχρονιστικό διαχωρισμό μεταξύ γυναικείων και ανδρικών επαγγελμάτων, αλλά και το μισθολογικό χάσμα που υπάρχει μεταξύ ανδρών και γυναικών, πρόβλημα που σε πολλές περιπτώσεις απαιτεί προσφυγή στα δικαστήρια για να αποκατασταθεί η ισότητα και η ισότιμη πρόσβαση των γυναικών σε συγκεκριμένες θέσεις.

Η ισότητα των φύλων συγκαταλέγεται στις βασικές προτεραιότητες για «Ενισχυμένη σύμπραξη του Ευρωπαϊκού Χώρου Έρευνας για αριστεία και ανάπτυξη» (ΕΧΕ) και αποτελεί ζήτημα εγκάρσιου χαρακτήρα στο πρόγραμμα «Ορίζων 2020», επισημαίνει η κ. Βόζεμπεργκ. Όσον αφορά δε την επίλυση του προβλήματος της "γυάλινης οροφής", «είναι σημαντικό να επισημανθεί ότι η γυάλινη οροφή δεν είναι τίποτε άλλο παρά γυάλινη», σημειώνει χαρακτηριστικά, προσθέτοντας πως πρέπει να υπάρχουν μέτρα που παρακάμπτουν ή και ακυρώνουν τα "εμπόδια", όπως η δέσμευση θέσεων εργασίας, αλλά και κονδυλίων για την επίτευξη αριθμητικής ισορροπίας μεταξύ ανδρών και γυναικών, τόσο στον επαγγελματικό, όσο και στον ερευνητικό τομέα.

Η Ελληνίδα ευρωβουλευτής επισημαίνει, ακόμη, ότι οι διάφορες οργανώσεις και τα φόρα των κρατών-μελών της ΕΕ πρέπει να προτείνουν και να λάβουν μέτρα αποκατάστασης για τη διόρθωση και τη δραστική βελτίωση της κατάστασης της ανισότητας μεταξύ των δύο φύλων, σημειώνει ότι η συνεργασία σε συλλογικό επίπεδο είναι άκρως σημαντική και πρέπει να επιδιώκεται από τον καθένα ξεχωριστά σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο και τονίζει:

«Υπάρχει πάντοτε αυξημένη ανάγκη για μια ισχυρή και αποφασιστική ένωση γυναικών. Η έννοια της ισότητας πρέπει να ξεκινήσει από το σχολείο, εκεί όπου τα παιδιά μαθαίνουν ότι είναι ισότιμα σε κάθε πτυχή της ζωής τους. Οι άνδρες και οι γυναίκες διαφέρουν μεν μεταξύ τους, ωστόσο επιβάλλεται και πρέπει να έχουν ίσα δικαιώματα ανεξάρτητα από την ηλικία, τη θρησκεία, την οικογενειακή κατάσταση και το εκπαιδευτικό τους υπόβαθρο».