GOOGLE NEWS, ΖΟΥΜΕ ΑΛΗΘΙΝΑ

Στα άδυτα του χάους των αστικών συγκοινωνιών της ντροπής

Του Δημήτρη Γιαγτζόγλου

Είμαστε επιβατικό κοινό. Δεν είμαι των άκρων, αλλά ο μόνος χαρακτηρισμός που μου έρχεται στο μυαλό για να περιγράψω την κατάστασή μας είναι η λέξη «δράμα».

Μια κατάσταση που επιδεινώνεται συνεχώς, αφού πέρα από τα προβλήματα των αστικών λεωφορείων και των τρόλεϊ, ολοένα πληθαίνουν και οι φωνές που αναφέρουν προβλήματα και στον τομέα των σταθερών συγκοινωνιών. Ελλείψεις σε προσωπικό, ανταλλακτικά, γερασμένος στόλος, στοιχεία που δημιουργούν μια πραγματικότητα αποδεκατισμού των αστικών μέσων μαζικής μεταφοράς. Κάτι που αυτομάτως σημαίνει ταλαιπωρία του επιβατικού κοινού, μείωση των δρομολογίων, ώρες αναμονής. Και αν είσαι και σε κάποια απομακρυσμένη γραμμή, σίγουρα θα ταλαιπωρηθείς ακόμη περισσότερο.

«Η κατάσταση στις δημόσιες αστικές συγκοινωνίες έχει φτάσει στο απροχώρητο. Τα σημάδια της εγκατάλειψης είναι ορατά, τόσο σε εμάς τους εργαζόμενους στα αμαξοστάσια, όσο και στους επιβάτες με τους τεράστιους χρόνους αναμονής στις στάσεις» μου έλεγε ο κ. Κώστας Σιορίκης, Πρόεδρος του Συνδικάτου Εργαζομένων ΟΑΣΑ – ΟΣΥ. « Τα έσοδα έχουν καταρρεύσει. Μέχρι και το 2014 ήταν ικανοποιητικά. Οι προϋπολογισμοί ήταν ισοσκελισμένοι. Από το 2015 και μετά, επειδή ουσιαστικά σταμάτησαν οι έλεγχοι, τα έσοδα μειώθηκαν δραματικά. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα. Το 2017 τα έσοδα από εισιτήρια και κάρτες ήταν 173 εκατομμύρια ευρώ ενώ πριν ξεπερνούσαν τα 242!»

Αν εξαφανιστεί αυτό το έντομο η ανθρωπότητα θα αφανιστεί σε 4 χρόνια (και κινδυνεύει)

Διάβαζα τα στοιχεία από μία έρευνα της Περιφέρειας Αττικής και του Εργατικού Κέντρου της Αθήνας. Τα κυριότερα προβλήματα που εντοπίζουν οι επιβάτες στις αστικές συγκοινωνίες είναι:

  1. Το 63,8% διαμαρτύρεται για την συχνότητα των δρομολογίων (μη επαρκή δρομολόγια τις καθημερινές, πολύ αραιά τις Κυριακές και τις αργίες).
  2. Το 13.5% διαπιστώνει αποκλίσεις στην χρονική ακρίβεια των δρομολογίων, σε σχέση με τον προγραμματισμό.

Μένω σε αυτά τα δύο στοιχεία. Και αυτό γιατί, στην ουσία, έχουν σχέση με την ηλικία του στόλου. «Ο στόλος είναι απαρχαιωμένος. Μέσος όρος ηλικίας των λεωφορείων είναι τα 15,5 έτη. Αυτό σημαίνει έλλειψη αξιοπιστίας στα δρομολόγια, λόγω της παλαιότητας. Έχουμε στο σύνολο 1659 λεωφορεία από τα οποία τα 997 είναι τεχνολογίας Euro1 και Euro2. Στο τέλος του 2020 περίπου 220 λεωφορεία δεν θα μπορούν να μπουν στον μεγάλο δακτύλιο. Υπάρχουν οχήματα του 1994, του 1998 και του 1999. Τα πιο πρόσφατα είναι σχεδόν δεκαετίας, του 2009», τονίζει χαρακτηριστικά ο κ. Σιορίκης.

Ακούσαμε τον αρμόδιο Υπουργό να μιλάει για την αγορά 750 νέων λεωφορείων, τον ρώτησα. Από την απάντηση κατάλαβα ότι δεν είναι τόσο αισιόδοξος. «Ναι ο Υπουργός μίλησε για αυτή την αγορά. 750 στο σύνολο. 100 με πετρέλαιο, 330 με αέριο και 320 ηλεκτροκίνητα. Βεβαίως για τα τελευταία αν με ρωτήσετε θα σας απαντήσω πως δεν ξέρω ειλικρινά αν υπάρχουν οι υποδομές. Αυτό που δεν έχει απαντηθεί είναι αν υπάρχουν τα χρήματα για αυτή την αγορά. Είναι περίπου 460 εκατομμύρια ευρώ. Και φυσικά δεν είναι μια τόσο απλή διαδικασία. Από την στιγμή που θα βγει ο διαγωνισμός, θα απαιτηθεί υπομονή, επιμονή και καρτερικότητα.  Η όλη διαδικασία θα πάρει καιρό. Μην σας πω ότι θα φτάσουμε κοντά στα τρία χρόνια. Θα πρέπει να προσδιοριστούν οι προδιαγραφές, τα τεχνικά χαρακτηριστικά και να ανοιχτούν οι προσφορές. Τέλος Ιουνίου είναι η καταληκτική ημερομηνία για την κατάθεση των προσφορών. Και 5 Ιουλίου, δύο ημέρες πριν τις εκλογές, υποτίθεται ότι θα ανοίξουν οι φάκελοι με τις προσφορές. Ποιος Υπουργός θα ανοίξει αυτούς τους φακέλους, δύο ημέρες πριν τις εκλογές».

Πυροφυλάκιο Ραφήνας: Η ζωή εκείνων που αποτρέπουν τις τραγωδίες

Οι οδηγοί πολλές φορές γίνονται αποδέκτες των παραπόνων για τα χάλια και κυρίως για τις μεγάλες καθυστερήσεις. «Ναι υπάρχουν πολλές φραστικές επιθέσεις. Οι οδηγοί, όμως, και οι τεχνικοί έχουν ματώσει για να μπορούμε αυτή την στιγμή να έχουμε τα δρομολόγια που έχουμε. Υπάρχουν πολλά οχήματα, που τώρα το καλοκαίρι μένουν από κλιματισμό. Πολλά καθίσματα είναι σε άθλια κατάσταση. Βεβαίως, εννοείται, και είμαστε απόλυτοι σε αυτό, αυτοκίνητα που κυκλοφορούν δεν υπάρχει περίπτωση να μην πληρούν τους όρους ασφάλειας που απαιτούνται».

Καταλήγοντας ο κ. Σιορίκης τόνισε, πάντως, ότι άσχετα από το ποια θα είναι αύριο η Κυβέρνηση όλα αυτά ως προβλήματα παραμένουν ανοιχτά ζητήματα στο τραπέζι και η λύση τους είναι επιτακτική.