ΔΙΕΘΝΗ

Νέες συγκλονιστικές εικόνες από το μοιραίο Airbus – Tα τέσσερα σενάρια της συντριβής

Tέσσερα εξετάζουν οι ειδικοί εμπειρογνώμονες ως πιο πιθανά για τη συντριβή του Airbus της Metrojet, που οδήγησε στο θάνατο 224 επιβάτες και πλήρωμα, στη χερσόνησο του Σινά. Την ίδια ώρα, σε εξέλιξη είναι η εξέταση των δύο μαύρων κουτιών της μοιράιας πτήσης.

 

 

1. Κατάρριψη από πύραυλο

Οι τζιχαντιστές ομάδων που πρόσκεινται στο Ισλαμικό Κράτος και δραστηριοποιούνται στην περιοχή της χερσονήσου του Σινά, έσπευσαν να αναλάβουν την ευθύνη για την τραγωδία, ισχυριζόμενοι ότι κατέρριψαν το αεροπλάνο. Ομως αναλυτές ασφαλείας το απορρίπτουν. Βέβαια, για να εξαλειφθεί απόλυτα μία τέτοια πιθανότατα, θα πρέπει πρώτα να ολοκληρωθεί η λεπτομερής εξέταση των συντριμμιών.

Οι περισσότεροι πάντως συμφωνούν ότι το Airbus πετούσε σε ύψος που ξεπερνά κατά πολύ το μέγιστο εύρος ενός πυραύλου εδάφους- αέρος, που θεωρείται ότι κατέχουν οι τζιχαντιστές. Σύμφωνα με το BBC, αυτά τα όπλα είναι σαφώς λιγότερο ισχυρά από το σύστημα Buk που κατέρριψε την πτήση MH17, της Malaysia Airlines, πέρυσι στην Ουκρανία. Επίσης, οι αναλυτές αμφισβητούν τη λογική μίας τέτοιας κίνησης από τζιχαντιστές του Σινά, με την οποία θα διακινδύνευαν διεθνή αντίποινα, την ώρα που κύριο μέλημά τους είναι η μάχη ενάντια στην κυβέρνηση της Αιγύπτου.

2. Βόμβα στο αεροσκάφος

Η ανάλυση των μαύρων κουτιών- που καταγράφουν τις συνομιλίες στο πιλοτήριο αλλά και τα τεχνικά δεδομένα της πτήσης- θα βοηθήσουν τους ερευνητές να δώσουν μία απάντηση και σε αυτό. Πάντως, έως τώρα δεν υπάρχει κάποια ισχυρή απόδειξη που να καθιστά ιδιαίτερα πιθανό το σενάριο ότι υπήρχε βόμβα στο αεροσκάφος και η οποία να προκάλεσε τη συντριβή του. Πέρα όμως από τα ερωτήματα για το πώς ένας επίδοξος βομβιστής θα παρέκαμπτε τα ισχυρά μέτρα ασφαλείας στο αεροδρόμιο του Σαρμ ερλ Σέιχ, από το οποίο απογειώθηκε το Airbus, οι ειδικοί δεν μπορούν να αποκλείσουν εντελώς την πιθανότητα να συνέβη κάτι τέτοιο.

«Οι πρώτες αναφορές λένε ότι το αεροπλάνο κόπηκε στα δύο και αυτό συνιστά ότι κάτι καταστροφικό συνέβη και όχι ότι υπήρχε μηχανικό πρόβλημα. Δείχνει ότι ίσως να έγινε μία έκρηξη στο αεροπλάνο», ανέφερε μιλώντας στο BBC ο καθηγητής Μάικλ Κλαρκ, διευθυντής του ινστιτούτου Royal United Services. Μάλιστα, ο ίδιος τόνισε ότι θεωρεί πιο πιθανό το σενάριο της βόμβας, παρά του πλήγματος με πύραυλο που εκτοξεύθηκε από το έδαφος.

3. Τεχνικό πρόβλημα

Από την πρώτη στιγμή, ο πρωθυπουργός της Αιγύπτου δήλωσε ότι ένα τεχνικό πρόβλημα είναι η πιο πιθανή εξήγηση για την τραγωδία. Ομως, ο υπουργός αερομεταφορών της χώρας, Χοσάμ Καμάλ, τόνισε ότι δεν υπήρχε ένδειξη οποιουδήποτε προβλήματος στην πτήση, διαψεύδοντας αρχικές πληροφορίες ότι ο πιλότος είχε ζητήσει άδεια για να κάνει αναγκαστική προσγείωση, επειδή υπήρχε κάποιο τεχνικό ζήτημα.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η σύζυγος του συγκυβερνήτη της πτήσης, Σεργκέι Τρουκάτσεφ, δήλωσε στο ρωσικό δίκτυο NTV ότι γνώριζε πως υπήρχαν προβλήματα. Σύμφωνα με την ίδια, ο σύζυγός της είχε εκφράσει την ανησυχία του για την κατάσταση του συγκεκριμένου αεροπλάνου, σε τηλεφωνική συνομιλία που είχε με την κόρη του πριν από την απογείωση της μοιραίας πτήσης.

4. Ανθρώπινο λάθος

Σύμφωνα με την αεροπορική εταιρεία, ο πιλότος του Airbus Βαλερί Νεμόφ, είχε πάνω από 12.000 πτήσης στο ενεργητικό του, μεταξύ των οποίων 3.860 ώρες με το συγκεκριμένου τύπου αεροπλάνο, σημειώνοντας πως δεν υπάρχει λόγος να υποπτευθούν ότι ένα ανθρώπινο λάθος προκάλεσε τη συντριβή.

Και πάλι, αυτό θα ξεκαθαριστεί μετά από την εξέταση των μαύρων κουτιών, προκειμένου να διαπιστωθεί αν κάποιο λάθος του πληρώματος προκάλεσε ή συνέβαλε στην τραγωδία, η οποία συνέβη ενώ οι καιρικές συνθήκες ήταν καλές. Πντως, όπως έγινε γνωστό, τυα μέλη του πληρώματος είχαν υποβληθεί σε ιατρικές εξετάσεις πρόσφατα και δεν είχαν εντοπιστεί τυχόν προβλήματα υγείας, ενώ είχαν κριθεί ικανοί για πτήση, όπως ανακοίνωσαν οι ρωσικές εισαγγελικές αρχές.

Ενας αξιωματικός εδάφους, που εξέτασε το ρωσικό αεροσκάφος πριν από την απογείωση, έσπευσε να δηλώσει ότι το Airbus φαινόταν σε καλή κατάσταση. Πάντως, αξίζει να σημειωθεί ότι το ίδιο αεροπλάνο είχε αντιμετωπίσει προβλήματα φέτος, το Μάρτιο, μία φορά όταν δεν κατέβηκαν οι τροχοί για την προσγείωση και μία ακόμη όταν υπήρξε ζήτημα με τον εξοπλισμό στο πιλοτήριο.